Vilka material är bra för att göra hemmagjorda bakgrunder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hasse H
    • August 2004
    • 2111

    #31
    Japp, polyuretan har använts tidigare för att bygga bakgrunder till akvarium.

    Och ett sista slutord från mig vad gäller lack, klart att man kan misslyckas med Epotex likaväl som med Epolan. Gör man fel vad gäller blandning eller härdningstid så kan det gå åt fanders oavsett vilken lack man väljer. Men gör man rätt så funkar det med båda, bevisligen genom många akvaristers erfarenheter. Självklart. Och alla 2-komponent lacker är giftiga innan de har härdat. Dock är jag mycket tveksam till att det på Epotex-flaskorna står
    "Mycket giftigt för vattenlevande organismer, kan orsaka skadliga långtidseffekter i vattenmiljön."
    som ovj78 säger. Det är inget jag har sett och tvärtom står det på Epotex beskrivning av lacken:
    NM Akvarielack FS 023/80 är ett lösningsmedelsfritt tvåkomponent epoxisystem helt fritt från fenol, kresol och andra tillsatsmedel som i uthärdat tillstånd kan verka som gift på akvariefisk och andra djur.
    vilket är helt tvärtemot det påståendet.
    mvh Hasse
    Det man inte vet, har man ingen aning om.

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #32
      Jepp.. blir nog bra hoppas jag. Modifierade min bakgrund lite igår, ska slabba på lack ikväll!
      Nordsjö sa att jag skulle kleta på ETT tjockt lager med lack. Men som jag förstår det så är det väl bättre att köra med tunna lager?
      Tänkte blanda 50/50 ur 1l burken jag köpte och köra ett tunt lager ikväll. Sen blandar jag ihop resten i morgon och lackar ett till tunt lager.
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • ovj78
        • May 2005
        • 546

        #33
        Jag har för mig att jag läste det på behållaren och reagerade men å andra sidan vilket lack är inte skadligt i ohärdad form?

        "NM Akvarielack FS 023/80 är ett lösningsmedelsfritt tvåkomponent epoxisystem helt fritt från fenol, kresol och andra tillsatsmedel som i uthärdat tillstånd kan verka som gift på akvariefisk och andra djur. "

        Det är ganska oväsentligt eftersom lacken uppenbarligen inte är farlig i härdad form vilket epoxi epolan v inte heller är.... Åtminstone inte så att ngn har märkt det än. Både lackerna verkar ju användas till samma sak också, dvs flinggolv mm.
        13 st kar + yngelburkar
        Ancistrus dolichopterus
        Apistogramma Agassizii VF
        Apistogramma Baenschi
        Apistogramma Cacatuoides
        Apistogramma Hongsloi
        Apistogramma Trifasciata
        Apistogramma Viejita
        Carnegiella strigata
        Dicrossus Filamentosus VF
        Mikrogeophagus Ramirezi
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
        ovj78@hotmail.com

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #34
          Jo, precis. Det ska nog gå bra hoppas jag
          Min nästa fråga är väl filter... Vart köper man det billigast? Tyckte nån surrade om bauhause? Dock har jag inget sådant här i närheten (jönköping/nässjö). Finns det något annat ställe man kan köpa det?
          På Torpa Zoo här i jönköping skulle de ha 50 kr/kvdm för 5cm tjock filtermaterial. När jag ifrågasatte priset (en kollega till honom hade tidigare sagt 37 kr för 1dm tjockt material) så kollade han upp det och sa 25kr/kvdm.
          Den biten jag behöver (40x50) skulle alltså kosta 400 kr. Känns rätt mkt för en liten bit filter. På pwss kostade 50x50x5 190 kr. Men då måste jag vänta samt betala frakt på det.
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          Arbetssätt...