Aquaclay

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • offe
    • August 2004
    • 29

    Aquaclay

    Har sett lite tidigare diskussioner om liknande material och kvistade iväg till södermalms akvarieaffär och skaffade en påse. Just nu ligger den i blöt men jag är minst sagt spänd på att få ner den i akvariet. Är det någon här på forumet som kör med denna och har några bra tips. Kör ni bara med denna eller använder ni den i kombination med något annat bottensubstrat?

    /offe
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Finns det en enda diskussion i detta forumet som talar positivt om lera i karet? I såna fall förvånar det mig och det grövsta.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • offe
      • August 2004
      • 29

      #3
      Ursprungligen postat av Tropfrog
      Finns det en enda diskussion i detta forumet som talar positivt om lera i karet? I såna fall förvånar det mig och det grövsta.
      MVH
      Magnus
      Defdac har pratat om något i stil med "bränd lera" och "tumlad terracotta" vill jag minnas, men kommer inte ihåg någon tråd just nu. Jag kanske borde tillägga att det inte rör sig om lera, utan mer om ett material som liknar små lecakulor. Företaget i fråga har hemsida http://www.aquaclay.de

      Det kanske ska tilläggas att jag planerar att dra upp växter i karet.

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        OKI, jag uppfattade inte att det var brännd lera. Då var det en annan sak. Har inte testat själv, de sorter som jag har sett har varit för röda för min smak. Det tar ju trots allt några månader innan grusen är täckt av bottentäckaren. Hade jag hittat en lämplig sort när jag skulle starta mitt växtakvarium hade jag köpt det.

        Fördelen (om jag förstått det rätt) med den brända leran är att du har goda förutsättningar till både nitrifikation och mineralisering, dessutom binder det gödningen i bottnen. Jag gissar att den suger upp ganska så mycket näring i början och att man måste mäta en del för att få rätt på det.

        Jag tror inte att det går att se skillnad i tillväxthastighet mellan vanligt grus och bränd lera. Däremot så skulle det kunna onödiggöra alla vattenbyten om mineraliseringen fungerar perfekt, men då kvarstår problemet med att hålla bra gödningsnivåer. Estimated index är fortfarande det bästa sättet att veta vad för nivåer man har och då har grusen mycket liten inverkan på växternas trivsel.

        Defdac kommer säkert snart att rätt mig på dom punkter jag trampat fel.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag har inte kört med bränd granulerad lera själv, men jag tror det är ypperligt för växtakvarier och du kan köra det ensamt - eventuellt blanda in lite urlakad jord för att få igång nitrafikationen på studs.

          Det jag hört är att vissa brända leror blir lite för lätta och därför väldigt krångliga att plantera i, vilket man kanske ska ta sig en titt på innan man inhandlar flera säckar. EcoComplete har jag för mig brukar få sig lite snytingar för det.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • ralp
            • October 2004
            • 639

            #6
            Hej,

            jag har köpt en påse från Södermalms Akvarieaffär. Mest för att jag var nyfiken och tycker att det ser snyggt ut. Något "naturligare" om man jammför med andra grus. Jag har den i mitt 13 liters räk-"kar". Bra eller dålig för växterna har jag ingen aning om. Men som defdac säger - den är väldig lätt och det blir ganska svårt att plantera...

            Hejhopp. ralp
            110 Liter > Microrasbora sp. galaxy; Neocaridina sp. "Red Cherry"; Trichopsis pumilus;
            Vittina semiconica; Neripteron auriculata
            18 Liter > Carinotetraodon travancoricus
            16 Liter > Neocaridina sp. "Red Cherry"; Clithon corona

            Kommentar

            • Ehrstrand
              • January 2005
              • 27

              #7
              Ursprungligen postat av ralp
              Hej,

              jag har köpt en påse från Södermalms Akvarieaffär.

              Hejhopp. ralp
              Jag köpte "leran" för ca 1 månad sedan - funkar fint, var lite lättflyktigt i början men nu har det stabiliserat sig -

              föredrar dock svart marmorkross som jag har i det andra akvariet då framhäver färgerna mer och "skiten" inte glider ner mellan kornen utan lätt kan sugas upp när man gör rent.

              Kommentar

              • Ricard
                • April 2004
                • 138

                #8
                Aquaclay - en liten sammanfattning av mina erfarenheter ...

                Hej på er!

                Sammanfattar här min erfarenhet av Aquaclay:

                Att sköja rent
                Läste någonstans om en dam vars man hade fått rensa avloppet då substratet hade satt igen rören ... Och jo, Aquaclay har en låg massa och om man tänker skölja den med samma tryck på vattnet, kommer du inte ha någon Aquaclay alls kvar i din hink, utan allt kommer att hamna i rör, avlopp eller på gräsmattan, om du står ute. Du sköjer alltså långsamt, eller använder ett tråg eller en håv.

                Att plantera
                Etableringsfasen för växter är lite knepig. Rötterna kommer fort att skjuta ut förutsatt att du har näring/ljus i rätt ballans MEN det är inte så enkelt att fästa stängelväxter eller andra växter utan utvecklat rotsystem. Det finns några tips att fixa till detta, som jag provat:
                1. lägg två stenar precis runt roten på plantan under etableringsfasten (c:a 1 månad).
                2. plantera växten i en miniterrakotta (finns små som har en ungefärlig volym av 3-4 fingerborgar) där du har engelsk sjösten eller annat som "ankrar" växten i krukan)
                Det finns säkert massor med sätt men dessa har jag provat. Det som jag tycker är bäst är #1 men även #2 har sina fördelar; bland annat att du enkelt flyttar runt växter, om du har ett sådant behov.

                Cirkulation
                Eftersom Aquaclay är så poröst, kommer en viss cirkulation, mycket god i jämförelse med hur det är med sjösten mm., att nå ner i substratet.

                Tillväxt
                Jag har inte gjort en empirisk studie med två akvarium med identiska förhållanden, utan jämför mycket subjektivt mina erfarenheter så som vi brukar och utifrån min ganska långa erfarenhet (akvarist sedan slutet av 70-talet) menar jag att rötterna ÄLSKAR detta substrat och bildar stora tjok under kort tid.

                Filtereffekt
                På grund av ovan nämnda cirkulation syresätts substratet och gör att det porösa substratet blir livsyta åt ett enormt biologiskt filter. Detta ser jag som en mycket stor fördel som väger över svårigheterna att få växterna att stå kvar innan rötterna är utväxta.

                Kommentar

                Arbetssätt...