Bakgrunds fråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Serious
    • April 2005
    • 109

    Bakgrunds fråga.

    Hej!
    Hur är det med bakgrunder (tex. back to nature), är det enbart för människo ögat eller är det också för att det liknar fiskarna naturliga miljö & därför är bättre för dom? Det är så att jag ska köpa ett 540 L akvarium med malawi i & ha det rakt ut i rummet & kan därför inte ha bakgrund på ena långssidan. Är det en nackdel att ha båda långsidorna utan bakgrund, kan cikliderna bli mer stressade av att båda långsidorna är "öppna"? Jag funderar att sätta en bergsbakgrund på ena kortsidan, går det att få tag i en bakgrund med måtten 60x60?

    Skrev det hela lite grötigt men ni förstår nog

    Mvh Daniel
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486
  • Lucas_no1

    #2
    Själva bakgrunde är ju mest för att det ska vara snygg för ögat men man kan fylla hela baksidan av bakgrunden med filtermaterial så man får ett mycket bra biologiskt filter.

    När det gäller malawis så kan man om man bygger själv göra smarta diskreta grottor i bakgrunden som dom trivs i.

    Men en bakgrund är absolut inget nödvändigt för firrarna.

    Det finns nog ingen bakgrund som är måtten 60x60 för att få den höjden på bakgrunden måste du nog köpa en 150x60 vilket skulle vara riktigt dumt.

    Däremot kan du ju köpa någon billig variant som är 50 hög och sätta tio centimeter från botten.
    Typ "Aquael svartplast"
    Men jag skulle skita i bakgrund om det ska stå som det ska stå.

    /Lucas

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      I ett helt öppet akvarium blir många arter stressade och risken är nog stor att t.ex. malawi skulle stå och trycka bland stenarna i ett sådant akvarium.
      Så just bakgrunden är faktiskt också en viktig inredningsdetalj för att fiskarna inte skall stressas.
      Sedan vilken bakgrund man skall välja är väl mest en smakfråga - fiskarna bryr sig inte om det är ett eget frigolitskrap eller en BTN. Däremot kan det ju vara trevligare att ha något vackert att titta på och sen tycker jjag också det är viktig att man kan gömma all teknik i bakgrunden.

      Så tillbaka till ursprungsfrågan - jag tycker inte att malawi är lämplig fisk i ett helt öppet akvarium.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Norpis
        • November 2004
        • 305

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        I ett helt öppet akvarium blir många arter stressade och risken är nog stor att t.ex. malawi skulle stå och trycka bland stenarna i ett sådant akvarium.
        Så just bakgrunden är faktiskt också en viktig inredningsdetalj för att fiskarna inte skall stressas.
        Sedan vilken bakgrund man skall välja är väl mest en smakfråga - fiskarna bryr sig inte om det är ett eget frigolitskrap eller en BTN. Däremot kan det ju vara trevligare att ha något vackert att titta på och sen tycker jjag också det är viktig att man kan gömma all teknik i bakgrunden.

        Så tillbaka till ursprungsfrågan - jag tycker inte att malawi är lämplig fisk i ett helt öppet akvarium.
        Jag har en planch på baksidan och ena kortsidan. Fungerar det lika bra ur stresssynpunkt som en bakgrund inne i Akvariumet?

        Kommentar

        • Serious
          • April 2005
          • 109

          #5
          Ett jätte tack för svaren! Då var det som jag befarade, men jag har faktiskt ett akvarium på g nu som det är bakgrund i längs ena långsidan så det verkar ju ordna sig ändå.

          Mvh Daniel
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=236486

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Jag har en planch på baksidan och ena kortsidan. Fungerar det lika bra ur stresssynpunkt som en bakgrund inne i Akvariumet?
            Förutsatt att den är matt och inte glänser så funkar det nästan lika bra.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...