kilopris på mangroverot

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    kilopris på mangroverot

    hej

    nån som vet vad ett lämpligt kilopris på mangroverötter är? 80kr/kg är det rimligt?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Allting är ju relativt, men de låter rätt rimligt sen om de verkligen är mangrove är ju en helt annan sak...
    Man kan beställa rötter billigare men då blir de lite av en överaskning när man får hem dom.

    Kommentar

    • gigardt
      • February 2003
      • 772

      #3
      Min lokala zoohandlare tar 45:- kilot så 80:- tycker jag låter dyrt.
      MVH Richard
      600l Sydamerika(invånare se nedan)
      7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
      500l innedamm(Koi)
      4500l Damm(Koi)
      125l yngelburk
      400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        riktiga mangrove rötter förekommer i princip aldrig i handeln men av någon anledning så kallas dom flesta rötterna för mangrove. Angående kilopris så får man väl kolla runt och se vad andra handlare tar, det varierar rätt rejält. Sen om den dyrare handeln har mycket snyggare rötter får man väl ta det priset.

        Att tänka på är ju att man ska välja tunga rötter efter som dom lättare ofta flyter och då kan ju priset bli ganska högt om kilopriset är högt.
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • peppito
          • December 2003
          • 1612

          #5
          Tycker inte det låter så farligt (om man jämför med andra). Att sedan rötterna är dyra det är en annan sak. De så kallade mangroverötterna är inte direkt gratis. Men priset är samma som jag betalde senast.
          "du ångrar bara det du inte gjorde"

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hmm
            men skillnande blir rätt stor på en stor rot om kilopriset är 45 jämfört med om det är 80!
            hmm ok får kolla runt

            tack för svar
            Lenis
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • Magnuz
              • February 2005
              • 292

              #7
              Det beror precis på vilka rötter det är. Jag har sett kilopriser från 65:- till uppåt 200:-

              Kommentar

              • peppito
                • December 2003
                • 1612

                #8
                Ursprungligen postat av lenis3
                hmm
                men skillnande blir rätt stor på en stor rot om kilopriset är 45 jämfört med om det är 80!
                Självklart men jag har aldrig sett dem så billigt där jag bor. Däremot har de fast pris på större rötter på den butiken som ligger närmast där jag bor. Då blir det ofta ganska mycket billigare.
                "du ångrar bara det du inte gjorde"

                Kommentar

                • Baggen
                  • July 2004
                  • 340

                  #9
                  Jag ser i princip _alldrig_ kilopris på "magrove" utan det är nästan
                  alltid fasta priser. Huglöst höga ochså , 40:- för en 10+5 cm lång
                  träbit , vem fasiken betalar det igentligen? Rötter är för dyra
                  alldeless för dyra. man borde köpa hem ett ton från sydamerika och
                  tjäna sig en förmögenhet.


                  /Baggen

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #10
                    *skratt* hade det varit riktig mangrove hade det varit ett vrakpris.. riktig mangrove ligger på ca 200-300 spänn för en liten planta.. visserligen är den vid liv men det är en ide om vad det handlar om.. det finns några få platser där man lagligt får ta mangrove.. Mycket få platser.. och då är det nästan bara frön.. florida är en sådan plats vet jag.. där man får ta frön.

                    Kommentar

                    • oveb
                      • January 2004
                      • 2577

                      #11
                      Ursprungligen postat av gosatta
                      Att tänka på är ju att man ska välja tunga rötter efter som dom lättare ofta flyter och då kan ju priset bli ganska högt om kilopriset är högt.
                      Exakt !! Jag köpte svindyra rötter på akvarielagret men de var i stort sett bara att ställa ner så var det klart. Helt klart värd pengarna för att:

                      Jag köpte nyligen en jättesnygg rot på Bromma Zoo för nästan inga pengar alls och den står fortfarande på diskbänken i en balja med tyngd på...
                      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                      Kommentar

                      • peppito
                        • December 2003
                        • 1612

                        #12
                        Bra att ha vid åtanke vid inköp. Jag har som tur var ännu inte råkat ut för flytande rötter men det finns åtskilliga här på zoopet som råkat ut för det (av inlägg och trådar att dömma).
                        "du ångrar bara det du inte gjorde"

                        Kommentar

                        • lenis3
                          • June 2004
                          • 2254

                          #13
                          vänta nu här!

                          finns det mangrove, "mangrove" och levande mangrove?

                          om det inte är mangrove jag har köpt, vad är det då? jag har sammanlagt 5 rötter och de har kostat en bra peng styck.

                          vad innebär levande mangrove då? växter den?

                          mvh

                          Lenis
                          Min zoon
                          Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                          Kommentar

                          • gosatta
                            • December 2002
                            • 2669

                            #14
                            Levande mangrove är en sumpväxt/träd som lever i söt bärck salt vatten i tropiska länder. Dom som har levande mangrove i sinna akvarium sysstlar ftast med bräckvattensakvarium.

                            Varför alla rötter på marknaden kallas mangrove har jag ingen aning om men mangrove är det inte. Riktiga mangrove rötter är ens inte direkt snygga (om man gämför med dom vi har i handeln nu) Dock skulle det nog va trevligt med riktiga mangrove rötter om man ska bygga en mangrove biotop =)
                            /Mats Åhrman
                            http://www.gosatta.org
                            http://www.stockholmsciklidklubb.com
                            http://www.ciklid.se

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              lite offtopic så här... mangroven borde klara sig i rent sötvatten, inte sant? Mest nyfiken.
                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...