Torktid

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karlsson
    • March 2005
    • 11

    Torktid

    Ja satte fast min aqaeel bakgrund i går me svart akvarie silicon så nu undrar jag hur lång tid ja måste vänta innan ja kan fylla karet me vatten. Tycker att de fortfarande luktar lite om de men de e kanske innan fara eller va säger ni som kan sånt här.
  • Lucas_no1

    #2
    Härdtiden står på tuben men du ska inte fylla det innan det slutat lukta.
    Det avges ättiksyra sålänge det luktar och det gillar inte fiskarna.

    Lucas :-)

    Kommentar

    • gigardt
      • February 2003
      • 772

      #3
      Du lär nog vänta ett par dygn för att vara på den
      säkra sidan.Det är ju lite beroende på hur tjockt du
      har lagt siliconet.
      MVH Richard
      600l Sydamerika(invånare se nedan)
      7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
      500l innedamm(Koi)
      4500l Damm(Koi)
      125l yngelburk
      400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

      Kommentar

      • Karlsson
        • March 2005
        • 11

        #4
        Har kollat på tuben men ja har inte hittat någon härdtid men eftersom de fortfarande luktar då så väntar jag.

        Kommentar

        • Karon
          • January 2002
          • 3170

          #5
          Man brukar prata på 1-2 mm/dygn, men det är bättre att lita på näsan
          Är det luktfritt är det lungt.
          Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

          Kommentar

          • VictorL
            • January 2005
            • 54

            #6
            Det brukar vara genomhärdat efter 2-4 dygn beroende på tjocklek, så då kan du fylla med vatten och låt stå i ca två veckor sen häller du ut vattnet och sköljer rent. MEN VÄNTA med att släppa i fiskarna minst två veckor efter att du silikonat och sköljt ur för silikonet avger nått ämne som är direkt dödande för fiskar, enligt en glasmästare som har byggt akvarium i ca 20 år. (jag tycker personligen detta låter konstigt, men man vill ju inte ta några riskar!!)
            Lycka till!
            //Victor

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              VictorL: beror en del på vilket silicon man har.. vissa silicon är genomgiftiga och inte lämpliga alls... vet du vad för typ av silicon han talade om?

              Kommentar

              • Karlsson
                • March 2005
                • 11

                #8
                Jaha så då behöver ja vänta två veckor innan ja släpper i nån fisk då... trodde inte de skulle ta så lång tid om man köpte riktigt silikon... ja köpte mitt på pwss.

                Kommentar

                • VictorL
                  • January 2005
                  • 54

                  #9
                  Ursprungligen postat av Triana
                  VictorL: beror en del på vilket silicon man har.. vissa silicon är genomgiftiga och inte lämpliga alls... vet du vad för typ av silicon han talade om?
                  Vanligt glassilokon för akvariebruk som han limmade sina akvarium med. Som jag skrev så tyckte jag det lät konstigt för jag silikonade fast min bakgrund och släppte i firrar efter ca 4-5 dagar, fast bara några guppys som filterstart och alla lever än i dag (ca 3 mån senare), vem vet jag hade kanske bara tur? Du kan nog släppa i dina fiskar när det har slutat lukta som de andra har sagt! Ledsen om jag förvirrade dig men jag trodde att han (glasmästaren) visste sånt eftersom han har hållit på i 20 år!
                  Lycka till!
                  ///Victor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...