Tips för fastsättning av fotobakgrund.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jeza
    • January 2003
    • 379

Tips för fastsättning av fotobakgrund.

Vet att det skrivits spaltmeter om hur man ska sätt fast sin bakgrundsplansch (stavning?) på bästa sätt och här kommer ett tips till.

Efter att jag testat med:
    "matoljevarianten" - bra resultat men lite halvkladdigt att jobba med
    och
    "JBL´s Fixol" - nja, kladdigt och svårt att få bort alla bubblor innan limmet torkat till

så testade jag igår med diskmedel/vatten.
    Akvariet jag satte det på är ett med aluminiumram så mitt tips kan jag av egen erfarenhet bara säga gälla för sådana, dock så tror jag det skulle funka lika bra på ett helglas.

--> Först av allt så flyttade jag ut det tomma akvariet en bit så att det var gott om plats att röra sig på. Sen fyllde jag det med vatten (detta för att det är otroligt mycket enklare att se luftbubblorna med vatten i).

--> Sedan mätte jag upp storleken på bilden och skar den någon millimeter mindre än ytan den ska täcka (alltså så att det "saknas" lite mellan ramen och bilden).

--> Efter det rengjorde jag bild och glas noggrant med vanlig fönsterputs.

--> Blandade till i en sprayflaska vatten och lite diskmedel.

--> Spruta sedan på grundligt på både glasrutan och på bakgrunden (den sida som ska sitta "inåt").

--> Passade sedan in bilden på plats (går väldigt lätt när det är blött).

--> Sen var det bara att ta fram skrapan (exempelvis isskrapa i plast eller liknande) och drog ut alla bubblorna så att de försvann. Även detta går mycket enkelt när det är blött då diskmedlet gjorde att det inte torkade med en gång.

--> När jag sedan fått ut alla bubblor så torkade jag kanterna ordentligt torra. Satte efter det eltejp (sån svart elastisk) över det lilla mellanrummet mellan bakgrund och ram.

--> Slutligen så gjorde jag som extra säkerhetsåtgärd som så att jag tejpade fast bakgrunden med bred maskeringtejp så inga kanter ska kunna släppa.

Resultatet blev som så att jag vart mycket nöjd med mig själv faktiskt! Inga bubblor kvar och bakgrunden syns otroligt väl då man slipper "spegelreflektionen" från bakrutan som annars är vanlig.

Hoppas att jag kunnat hjälpa nån!

Orcae Ita!
  • gladys
    • March 2005
    • 1962

Jo, hade tänkt tejpa fast den... Ska pröva ditt sätt. Tack!
    Quidquid latine dictum sit, altum viditur

Kommentar

Arbetssätt...