flytande latex

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_no1

    flytande latex

    Hej!
    Jag har varit på en mycket intressant föreläsning om hur man gjuter en bakgrund.
    Föreläsaren var mannen som har gjort formarna till "back to nature" och bakgrunderna till karen på skansen akvariumet.
    Han berättade hur man exakt gjuter en kompia av en bärgvägg eller en rot mm.

    Så nu är man sugen att göra formar att gjuta i.

    Vet någon här vart man kan fåtag på flytande latex i Stockholms området och vad det kan kosta?

    Mvh Lucas
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    #2
    Nu har jag inte något riktigt svar på din fråga men blir genast nyfiken på vad det var för föreläsning, vart nånstans var den? Kommer den flera gånger?

    Annars får du gärna dra grunderna lite snabbt för hur man ska göra
    530 liter grönsaker

    Kommentar

    • eriahl
      • April 2004
      • 5681

      #3
      Svarta Kattens Handelsbod i Sundbyberg har latex. www.svartakatten.com

      Erik
      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        jag arbetar med flytande latex.. fast den typen jag andvänder går nog inte att göra en bakgrund av enligt mig.. brukar svälla i vatten och är roligt gummiaktigt böjbar.. studsar...

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #5
          Jag vet ej om förelsäningen kommer igen men det var på bollmora akvarieklubb som jag lyssnade på den.

          Det är lite jobb men material kostnaden är ca 2000kr så det är bra om man är några stycken och går ihop för att göra några formar och gjuta tillsammans.
          Formen kan du använda hur många ggr som hellst sen.

          Så här ska man göra.

          Först leta upp partiet du vill gjuta av i skogen.
          Ett bergsparti får inte bestå av allt för djupa sprickor fär då kan du en dra bort formen.
          Har du dock hittat ett parti som du verkligen vill ha fast det är djupa sprickor kan du fylla ut sprickorna med lite bruk och sand.
          Rengör sedan ytan 100 procentigt ren från smuts.
          Sen är det dags att göra formen.
          Det ska vara fint väder för latex är känsligt för fukt och det tar några dagar.
          Första lagret latex sprayar du ut på ytan för att få med alla detaljer i bergväggen exakt!
          Efter kommande lager penslar du på och det måste vara lika mycket på alla ställen för får du en ansamling av silikon någonstans tar det förlång tid att härda.
          Efter trelager latex lägger du på säckväv och målar fast det med mer latex.
          Efter detta täcker du formen med aluminium folie.
          och sen måste du göra en hård form som själva latex formen kan ligga i för annars går det ej att gjuta i en sladdrig latexfrom.
          Denna hårda låda gör du genom att du sprutar ut fogskum på folien och låter den härda.
          Nu har du din form klar.
          Nu bryter du bort fogskumslådan och sedan sliter du bort latexformen från bergväggen.

          Nu kan du gå hem och gjuta i formen.

          Vaselin och lacknafta är tydligen ett mycket bra släppmedel i formen .
          Den ska vara som filmjölk i konsistensen.
          På alla toppar i formen som blir dalar när gjutningen är klar lägger du mörkt färgpigment där får man prova sig fram vilket som blir snyggt.
          Gjut med betongspackel och efter det lägger du några lager av plast vad den heter kommer jag inte ihåg men det var inte plast och glasfiber väv.

          Är det någon som vet vad den heter så påmin mig......

          Nu är den färdig och det ser exakt ut som en äkta back to nature bakgrund.

          Rätt mycket jobb men du kan göra 30 st bakgrunder i olika modeller för priset av en "back to nature"

          När man väl är ute i skogen är det smart att göra flera olika gjutningar på samma gång sen kan du i efterhand lägga ihop snygga partier eller lägga in en rot mm.

          Mvh Lucas

          Kommentar

          Arbetssätt...