Fiskar Som Är Direkt Olämpliga Tillsammans Med Lavasten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    Fiskar Som Är Direkt Olämpliga Tillsammans Med Lavasten?

    Har suttit och läst en hel hög inlägg om just lavasten. Lite här och var nämns att lavastenen är vass och KAN skada fiskar. Lite sporadiskt nämns vissa fiskar som en del anser vara direkt olämpliga i kombination med lavasten.

    Är det något speciellt som gör fiskarna olämpliga? Ex.vis långa fenor? (Tänker närmast på kampfiskhane, några guldfiskar eller slöjstjärtar är det inte tal om för min del iaf)

    Hur fungerar det med malar? Tänkter kanske mest på Ancistrus

    Och så som vanligt en följdfråga;
    Hur "mjuk" är lavasten? Varför undrar man något sådant? Ptja jag har planer på att dona bakgrund i mitt kommande 222L-kar. Frigolit har det funderats på (och görs fortfarande) likaså att köpa en färdig till även detta karet.

    OCH så kom tanken om att silikona fast lavasten på en plexiglasskiva. Och då var min tanke; går det att DELA på stenarna (på mitten så man får ut "två" stenar av en sas). Som ex.vis kan tas täljsten som är hyffsat tung, men som utan problem går att såga med en fogsvans i.

    Och om stenen nu är mjuk, borde inte vassa kanter gå att "slipa till" med ett fint snadpapper?
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • Magnuz
    • February 2005
    • 292

    #2
    Man får hoppas att silikonet håller, det vore inte kul om en sten trillade ned. Jag har svårt att tro att kampfiskhanen skulle försöka gnida sig mot lavastenen så mycket att han skadade sig. Det kan nog vara värre med sugmalarna, men så länge inte botten består av lavasten är det nog OK. Malarna borde ju märka att de skadar sig.

    Kommentar

    • Baggen
      • July 2004
      • 340

      #3
      det är framförallt snabba ciklider man oroar sig för skall skära up sig
      när dom skall göra snabba undanryckningar under stenarna.
      Du behöver nog inte oroadig för dina john doe fiskar , det är inte
      det beteendet på varken ancistrus eller kamfisk.

      /Baggen

      Kommentar

      • Tant Nancy
        • April 2002
        • 5407

        #4
        Jag har ett helt gäng med L-malar i ett kar med lavasten och har aldrig märkt några skador... så det är nog lugnt. Däremot hade jag en Diskus som försökte gömma sig mellan stenen och glaset en gång, det blev en rejäl skada...
        MvH
        Tant Nancy
        www.gladafisken.aqualogen.se
        Mitt fotogalleri
        Dagbok
        Min zoon

        Kommentar

        • Iit_mutt
          • November 2004
          • 449

          #5
          Ja "problemet" är väl att jag inte helt bestämt vilka fiskar som är planerade till det karet än. Det blir till viss del även flickvännens jobb. Men då är det i huvudsak snabba fiskar som kan få problem.


          Hur är det med hårdheten? Någon som vet?

          Skulle underlätta betydligt om det gick att dela (genom ex.vis sågning) då jag skulle få en "plan" yta att fästa mot plexit/glaset.

          Appropå om det skulle lossna så är väl dels lavasten en väldigt lätt sten och ett lager med frigolit i botten borde ta upp den värsta smällen. Är väl kanske värre om en fisk då skulle råka få stenbiten på sig.
          Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

          Kommentar

          • jolon
            • December 2002
            • 1075

            #6
            Ursprungligen postat av Iit_mutt

            Hur är det med hårdheten? Någon som vet?

            Skulle underlätta betydligt om det gick att dela (genom ex.vis sågning) då jag skulle få en "plan" yta att fästa mot plexit/glaset.
            Testa stenkol! Dom väger noll och är sjukt lätta att bearbeta
            My internet should be readonly.

            Kommentar

            • Tant Nancy
              • April 2002
              • 5407

              #7
              Jag tycker inte att lavasten är särskilt lätt...
              MvH
              Tant Nancy
              www.gladafisken.aqualogen.se
              Mitt fotogalleri
              Dagbok
              Min zoon

              Kommentar

              • Peter Cederberg
                • December 2004
                • 96

                #8
                Lavasten borde gå att såga och borra i.. använd skyddsglasögon.. såg på nån engelsk sida att dom bearbeta stenen å gjorde grottor till malar och allt möjligt! kommer inte i håg vilken sida dock, tror att man kan såga stenen på samma sätt som leca-block dvs ta en gammal slö såg (fogsvans) som det inte gör nåt om den förstörs och såga med den.
                Pjc

                Kommentar

                • Iit_mutt
                  • November 2004
                  • 449

                  #9
                  Jolon;
                  Stenkol...hmm...skulle det påverka vattnet på något vis? Är inte stenkol en "skitig" sten?

                  --------------------------------------------------------------------------------

                  Tant Nancy:
                  Ptja, det är vad ajg har fått höra iaf, att ex.vis 1KG sten är väldigt mycket sten.
                  Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                  Kommentar

                  • Iit_mutt
                    • November 2004
                    • 449

                    #10
                    Peter:

                    Ja jag var precis i kontakt med fiskeaffären här. Och skulle höra om pris och och förklarade min tanke. Det visade sig att dom hade gjort samma sak till sitt 1800L-kar(!)
                    Så det går iaf, trevligt nog
                    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                    Kommentar

                    Arbetssätt...