Är det någon som har erfarenhet om "lergrus"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • carmahan
    • February 2004
    • 265

    Är det någon som har erfarenhet om "lergrus"?

    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet om grus (bränd lera i 1-4 mm kulor). Hur påverkar det fiskar, vatten och växter? Bra eller dåligt?

    Har köpt 10 l i dag, tänkte prova i ett av mina kar. Än så länga har jag en positiv sak om detta, Det var mkt lätt att bära hem!!! Till skillnad mot vanlit grus/sand.

    Mvh
    carmahan
  • Peter Cederberg
    • December 2004
    • 96

    #2
    Öh undrar om det inte flyter... Om det är samma som vi har i vissa blomkrukor hemma så gör det i allafall det.

    Skulle kanske funka som filter material ?
    Pjc

    Kommentar

    • Poseidon
      • February 2003
      • 1255

      #3
      Ursprungligen postat av Peter Cederberg
      Öh undrar om det inte flyter... Om det är samma som vi har i vissa blomkrukor hemma så gör det i allafall det.

      Skulle kanske funka som filter material ?
      Det tror jag åxå att den gör ...typ Lecakulor!!!
      Man måste alltid värdera allting efter ens egen uppfattning och kunskap.
      Ni gör som ni vill… Jag gör som jag vet...

      Ha en fortsatt trevligt akvaristisk-dag
      www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=78099

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Bränd lera brukar rekommenderas av växtakvarister (Defdac har snackat om sånt ett antal gånger) för det håller näring bra. Det är dessutom lätt, bör inte läcka kemikalier, och har mycket mer utrymme för bakterier än kiselsand - jag tippar det är bland det bästa man kan ha som sand i akvariet.
        Terracotta och leca är bägge i princip keramik. Lecakulor flyter för de har slutna gasblåsor som inte vattnet kommer in i; terrakotta sjunker för det har mindre och dessutom öppna blåsor som vattnet kommer in i.

        Skulle jag smäcka upp ett akvarium och kunde få tag i tumlad terracotta eller liknande, skulle jag definitivt använda det.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Marlin
          • January 2005
          • 156

          #5
          Har själv funderat på att skaffa det till nästa kar eftersom det sägs vara bra. Är mycket intresserad av hur du tycker att det fungerar. Den är väl ganska röd? Det är det enda som gör mig lite tveksam.
          Mvh,
          Malin

          Kommentar

          • carmahan
            • February 2004
            • 265

            #6
            Jag har nu haft i det i mitt 63 l kar. Jag tycker att den rödbruna färgen är super snygg. Har tagit kort men mina barn har förtillfället min dator (själv är jag förpassad till gamel burken). Till Azur kan jag tipsa om den nya butiken Södersakvarium butik (ej hundra på namnet) Krukmakargatan 3 säljer denna lersand 150:- / 10 liter. Butiken är inte helt färdig, men han jobbar på fullt med det. Den kommer säkert bli kanon, han verkar veta vad han sysslar med.

            Mvh
            carmahan

            Kommentar

            • Triana
              • January 2005
              • 840

              #7
              mm.. han är duktig.. södermalms akvarieaffär...

              Allt för den seriöse akvaristen! Pelvicachromis pulcher Nigeria Pelvicachromis subocellatus Matadi Pelvicachromis taeniatus Nigeria red Killis Epiplatys infrafasciatus baroi Ebonji Poropanchax normani Fundulopanchax gardneri nigerianus Misaje Chromaphyosemion bitaeniatum Afanyangan Tetror Neolebias trilineatus Phenacogrammus interruptus Ciklider Apistogramma agassizi Apistogramma borellii Paraguay Apistogramma hongsloi Apistogramma piauiensis Apistogramma trifasciata Dicrossus filamentosus Mikrogeophagus ramirezi Pterophyllum scalare Thorichthys meeki Rio Candelaria Levandefödare Poecilia Endler Priapella intermedia Xiphophorus pygmaeus Rio Axtla Killis Aphyolebias peruensis Santa Anna Malar Ancistrus dolichopterus Corydoras eques Corydoras paleatus Corydoras rabauti Otocinclus hoppei Parotocinclus Parotocinclus Tiger Tetror Carnegiella marthae Hasemania nana Hemigrammus erythrozonus Hemigrammus bleheri Hyphessobrycon amandae Hyphessobrycon rosaceus Hyphessobrycon megalopterus Hyphessobrycon pulchripinnis Hyphessobrycon roseus Hyphessobrycon sweglesi Inpaichthys kerri Moenkhausia pittieri Nannostomus marginatus Nematobrycon palmeri Paracheirodon axelrodi Barber Oreichthys ”Sail Fin” Puntius anchisporus Puntius titteya Labyrintfiskar Betta imbellis Betta rutilans Betta pugnax Colisa chuna Sphaerichthys osphromenoides Parosphromenus Pseudosphromenus dayi Trichogaster leerii Trichogaster trichopterus Trichopsis pumila Rasboror Boraras maculatus Boraras merah Danio choprae Danio kyathit Danio roseus Sawbwa resplendens Sundadanio axelrodi Tanichthys micagemmae Trigonostigma heteromorpha Blåögon Pseudomugil gertrudae Pseudomugil signifer Gobi Tateurndina ocellicauda Regnbågsfiskar Iriatherina werneri Melanotaenia papuae Melanotaenia parva Melanotaenia praecox


              Han är en seriös handlare som jag tycker man ska stödja...

              Kommentar

              • carmahan
                • February 2004
                • 265

                #8
                Här kommer en liten bild, hoppas att man ser den fina färgen.

                Mvh
                Bifogade filer
                carmahan

                Kommentar

                • Lucas_no1

                  #9
                  En fundering.

                  Hur går det att rengöra botten med slamsugen?
                  Man borde ju få hela hinken full med lerkulor.

                  /Lucas

                  Kommentar

                  • jimel
                    • August 2004
                    • 253

                    #10
                    Jaha carmahan hur har det gått med gruset, fortfarande nöjd??
                    Andra som har erfarenhet av detta grus??
                    Här är min Zoonen

                    Kommentar

                    • Peruensis
                      • April 2005
                      • 7

                      #11
                      Det blir ännu snyggare färg på det där gruset när det blivit lite algbeväxning på den.
                      Rengöring har jag ingen erfarenhet av eftersom jag aldrig salmsuger. Men troligen är det väl bara att hälla tillbaka det som hamnar i hinken.
                      En annan bra grej med gruset är att det är lätt att plantera växter i det. Känsliga rottrådar går inte sönder eftersom gruset är så lätt.

                      Kommentar

                      • tenere
                        • June 2005
                        • 13

                        #12
                        finns det inte kattsand av lera som inte är klumpbildande?

                        om man tvättar det kanske det funkar....

                        Kommentar

                        • Tangoman
                          • March 2005
                          • 177

                          #13
                          Kolla in http://www.sodermalmsakvarieaffar.se han har sådant bottenmaterial i alla sina akvarium. Tror det heter Aquaclay. Minska på suget i slamsugen så kommer det nog gå bra att rengöra akvariet.
                          Senast redigerad av Tangoman; 17 June 2005, 08:40.
                          PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                          www.akvariefiskar.se

                          Kommentar

                          • jimel
                            • August 2004
                            • 253

                            #14
                            Jo vet att han har det och tycker det är jättebra men vill höra från någon utomstående om det är bra, någon med PERSONLIG erfarenhet.
                            Här är min Zoonen

                            Kommentar

                            • Peruensis
                              • April 2005
                              • 7

                              #15
                              Jag har Aquaclay i fem burkar nu, växterna verkar trivas, det är snyggt och jag tycker inte det verkar finnas något dåligt med det. Ska nog byta till detta i de flesta burkar där jag har växter.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...