Olackad bakgrund med husfix/fincement som yttermaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Iit_mutt
    • November 2004
    • 449

    Olackad bakgrund med husfix/fincement som yttermaterial

    Jag VET att det finns tonvis info om detta. Men jag anser inte att jag fått svar på just mina frågor och skapar därför en ny tråd.


    Vet hur jag ska bygga det, vet hur jag vill ha det. Frigolit och husfix/fincement och INGEN lack (då det i detta fallet handlar om att få en billig bakgrund vilket i sin tur lacken skulle "äta upp" )

    Det jag undrar är;

    1) EXAKT vilka värden påverkar husfixen/fincementen?

    2) Påverkar det något värde som är "oviktigt"? (En del anser ex.vis att hårdheten på vattnet är något fiskar bryr sig minimalt om)

    3) På vilket håll ändras värdet? + eller - ?

    tilläggsfråga;

    4) Känner någon till några GIFTFRIA färgpigment? Dvs som går bra utan att lacka över det hela. Tittade lite i "gör det själv"-artiklarna och där var just om bakgrundsbygge där det verkade användas färgpigment men ingen lack.

    Som bonus kanske någon vet vilka ev. ämne i färgpigmenten det kan vara som är giftiga?
    Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    Efter bästa förmåga, det kan säkert skilja, men generelt, och teoretiskt.

    1 i huvudsak PH som viktig faktor
    2 *pekar ovan*
    3 +
    4 jag har inte haft några problem med färgtemas pigment, dock har jag använt "bensvart P16" i huvudsak, och med kalkcement...

    avslutande, som en ren komentar, ska du inte lacka din bakgrund, tror jag det är tillrådigt att låta cement/fix härda ordentligt, gärna i vatten efter den första veckan, för att minska effekten på akvariet, då det annars kan åstakomma rätt stora ph stegringar... så pass att det är direkt dödligt för fiskarna på väldigt kort tid. den totala effekten lär ju förstås vara beroende på hur tjockt täcklager du har.

    Lycka till.
    B!

    Kommentar

    • Iit_mutt
      • November 2004
      • 449

      #3
      Så i huvudsak är det ph-värdet, och då gäller det mest att vara uppmärksam om man har fisk som "kräver" lågt ph.

      Ja jag kommer inte använda vidare många färgpigment utan tänker mest använda ett märkare pigment till "sprickorna" mellan "stenarna". Jag gillar nämligen det "gråa & kalla" Och vill mest bryta av så att man faktiskt ser var "gränserna" går.

      Och jag antar då att du kan rekom,endera färgtemas "bensvart P16"? Om du nu använt den utan att lacka ovanpå menar jag

      Anledningen jag inte vill lacka är som sagt att det skulle äta upp hela förtjänsten med att göra den själv.
      Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

      Kommentar

      • Mr B
        • September 2004
        • 1310

        #4
        Jag har inte haft några problem med något pigment, men jag har inte använt några större mängder av nånting mer än den bensvarta, som användes till att färga säkert 20-30 kilo kalkcement, som sen fick härda på egen hand i vatten, efter den första veckan, dagligt vattenbyte efter den första veckan i vatten, innan dess ett par gånger om dagen... Det är så pass att det blir frätande, det stananr inte för nånting, men det beror ju som sagt på hur mycket man har oxå... (härdande kalk jox altså)

        Använt en del rostrött grått brunt grönt gult orange osv, men mindre mängder, där jag misstänker att i alla fall den roströda kan vara mineralhaltig (just järnoxid, men inget konkret) dock utan att än ha sett några negative effekter.

        B!

        Kommentar

        • KE
          • November 2004
          • 356

          #5
          Ursprungligen postat av Iit_mutt
          INGEN lack (då det i detta fallet handlar om att få en billig bakgrund vilket i sin tur lacken skulle "äta upp" )
          Jag har lackat min bakgrund med en billig lack "Jotun oceana (ljus båtlack)" och den var det ett helt klart överkomligt pris på.
          Zoonen
          Akvarietorka för tillfället...

          Kommentar

          • Iit_mutt
            • November 2004
            • 449

            #6
            Ursprungligen postat av KE
            Ursprungligen postat av Iit_mutt
            INGEN lack (då det i detta fallet handlar om att få en billig bakgrund vilket i sin tur lacken skulle "äta upp" )
            Jag har lackat min bakgrund med en billig lack "Jotun oceana (ljus båtlack)" och den var det ett helt klart överkomligt pris på.

            Ja då blir följdfrågan; vad är ett överkomligt pris?

            WK. Sten och rot bakgrund på pwss kostar 500:- (nu har dom inte någon bild där men jag har sett den och den är snygg enligt mig)

            Egen bakgrund; frigolit, husfix, färgpigment och lack. Och vad jag sett innan gällande just bakgrunder så är inte lacken det billigaste, men ptja, det finns kanske någon fungerande OCH billig, bara du kan svara på vad du gav för din
            Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

            Kommentar

            • KE
              • November 2004
              • 356

              #7
              Dom beställde hem 1liter till mig och jag gav 160kr för den. Sedan vet jag inte om du behöver 1liter beror juh helt på hur stor bakgrund du har.

              Lycka till med bakgrundsbygget, du kommer garanterat at vilja göra fler
              Zoonen
              Akvarietorka för tillfället...

              Kommentar

              • Iit_mutt
                • November 2004
                • 449

                #8
                Oki, ja 160:- för en liter låter ju inte så farligt, det måste jag erkänna. Ptja, jag vet ju iofs inte vad där kan gå, bakgrunden blir ju isf som karet...dvs ca 110x50, sen är det väl två penslingar som gäller
                Ja jag måste ju jag med; http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=310152

                Kommentar

                Arbetssätt...