Fjällbörk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maola
    • January 2005
    • 115

    Fjällbörk?

    Kan man ha gammal torkad fjällbjörk i akvariet? Ordentligt rengjord borde väl inte den vara annorlunda än en rot?
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    beror väll på litet.. hmm.. björk brukar bli konstig efter ett tag i fukt och trä i allmännhet ruttnar. "Mangrove" dvs Mahogny bryts ner väldigt sakta.. det samma med ek och våra hårda träslag, björk är inte så hårt och jag skulle tro att det börjar ruttna ganska fort.

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Som sagt, den är inte giftig, men den torde ruttna på något år.
      Fjällbjörk är väldigt hård, så det kan ta rätt länge för den att ruttna.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • averater
        • March 2004
        • 381

        #4
        jag har ett gäng vanliga björkpinnar i mitt kar.

        tog ett par pinnar som varit döda länge >2år. pinnarna är ganska små så man ser inte mycket av träet utan bara barken som dock är väldigt fin (lite rödaktig). jag ser ibland att amanoräkerna sitter och äter ifrån ändarna på pinnarna, så nått gott (ruttet?) finns det nog där.
        har också ett par barkbitar från björk. dom har jag inte märkt att det har hänt någonting med.

        allt har legat i karet i ca ett år.
        Klandra inte Gud för att han skapade tigern, tacka honom för att han inte gav den vingar!

        Kommentar

        • maola
          • January 2005
          • 115

          #5
          Tack för svaren. Då ska jag prova...

          Kommentar

          • mohlin
            • January 2004
            • 1487

            #6
            Mangrove är väl inte samma sak som Mahogny?

            Kommentar

            • storfiskarn
              • December 2003
              • 158

              #7
              Björk -nja...

              Björk innehåller inga hartser(ungefär kåda, tjära mm) och kommer att ruttna hastigt. Björk ruttnar väldigt fort, det kan man konstatera om man ger sig i ut i naturen. Träd som ruttnar fort brukar inte vara något som rekommenderas i akvariesammanhang. Men kan du göra ett kanske göra ett försök om du har ett akvarium i balans som kan ta vara på eventuella biprodukter från det ruttnande träet.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=303315

              Kommentar

              • Danei
                • September 2004
                • 555

                #8
                Barken från björ innehåller mycket tjärämnen, elle vad man vill kalla dem. Den tar lång tid att bryta ner. Det är inte ovanligt att man hittar bark utan innehåll. Men björk och särskilt fjällbjörk är väldigt hård. Den borde palla ett tag.

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  Ursprungligen postat av mohlin
                  Mangrove är väl inte samma sak som Mahogny?
                  nästan allt som säljs i vanliga akvarieaffärer under namnet Mangrove är mahogny.

                  Mangrove är gråaktigt och har en helt annan ådring.. dessutom är det SVINDYRT.

                  sedan finns det annat som säljs som mangrove, tex ökenrötter osv...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...