Rot....vit hinna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Signe
    • January 2005
    • 141

    Rot....vit hinna?

    Hej, jag har just startat upp ett akvarium, har en stor fin rot i. men såg i dag att på vissa ställen på den är det som en vit hinna, vad kan det vara?

    Jätte tacksam för svar

    mvh Nina
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    vad är det för typ av rot? är den utifrån eller köpt? i varje fall låter det ganska mycket som mögel...

    Kommentar

    • Signe
      • January 2005
      • 141

      #3
      Hej, om det nu är mögel, vad gör man åt det?

      mvh Nina

      Kommentar

      • Magnuz
        • February 2005
        • 292

        #4
        Hej!

        Jag har också just startat upp ett akvarium med en rot i och upplever samma sak som du. Jag har för mig att jag läst någonstans att en vit hinna som lägger sig på inredningen i ett nyuppstartat kar kan bero på att bakteriefloran i karet inte är fullt utvecklad, d.v.s. nedbrytningsprocesserna har inte kommit igång. Om det är det som är problemet bör man nog tänka på att vara extra försiktig med matningen.

        Mvh
        Magnus

        Kommentar

        • Ehrstrand
          • January 2005
          • 27

          #5
          Hejsan

          vi startade upp akvarium för ca 4 veckor sedan och fick också vit hinna på roten, rör man hinnan så är den slemmig, den är tydligen ofarlig och är nu helt borta när akvariet vart igång ett tag.

          Lycka till

          Kommentar

          • sockerconny
            • October 2004
            • 2349

            #6
            Om jag inte missminner mig så är den vita hinnan på rötter en sorts svamp!

            För att hjälpa "försvinnandet" av hinnan på traven, så kan man helt sonika ta upp roten och borsta den med en rotfruktsborste eller dylikt.
            Senast redigerad av sockerconny; 15 February 2005, 09:35.

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av sockerconny
              För att hjälpa "försvinnandet" av hinnan på traven, så kan man helt sonika ta upp roten och borsta den med en rotfruktsborste eller dylikt.
              japp, så gjorde jag med!
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Signe
                • January 2005
                • 141

                #8
                Tack ska ni ha för alla svar, jag ska ta upp roten och borsta av den. Jag har ännu inga fiskar i så det är väl bra att göra det nu.

                mvh Nina

                Kommentar

                • potatisscalare
                  • August 2005
                  • 44

                  #9
                  Jag verkar ha samma problem. Har två Mopani-rötter som fått stora slemmiga hinnor på sig. Är det något som kommer tillbaka om man skrubbar bort det? Hjälper det om man kokar rötterna?
                  Ta en titt och invig gärna min gästbok.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=854741

                  Kommentar

                  Arbetssätt...