Bakgrund, husfixa baksidan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sofie82
    • February 2005
    • 2

    Bakgrund, husfixa baksidan?

    Hej

    Jag har letat efter svar i hela forumet men har inte hitta något så jag måste skriva frågan själv

    När jag har gjort min bakgrund av frigolit och husfixat framsidan...skall jag då även lägga husfix på baksidan och sedan lacka alltihop innan jag limmar fast det i akvariet?

    Dessutom har jag köpt vanlig möbel oljebaserad lackfärg. I affären hade de nämligen bara pigment pulver som man mäste lösa upp i lacknafta till en pasta innan man rör ut det i lacken. ÄR DETTA RÄTT? Kan jag använda oljebaserad lack för möbler till akvariebakgrunden som kommer att täckas av vatten?

    I affären trodde de nämligen att båtlack och golvlack var mer giftigt.
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    ehh.. hmm.. pigmentpulvert kunde du likagärna löst upp i husfixen.. pigment går att lösa i praktiskt taget Allt, jag andvänder det i latex, när jag målar osv.. pasta brukar jag göra av det om jag målar typ.. tavlor..

    jag är osäkert på det hela men jag vet inte om det oljebaserade lakcet klarar av att stå under vatten sådär jättelänge, Någon som vet?

    Kommentar

    • MrFisk
      • June 2004
      • 250

      #3
      Ursprungligen postat av Sofie82
      Hej

      Jag har letat efter svar i hela forumet men har inte hitta något så jag måste skriva frågan själv

      När jag har gjort min bakgrund av frigolit och husfixat framsidan...skall jag då även lägga husfix på baksidan och sedan lacka alltihop innan jag limmar fast det i akvariet?
      Husfix har man för att färgen ska fästa bättre på bakgrunden och för att lack inte ska fräta frigoliten sen blir det också hårdare och mer stenliknande yta. Du behöver alltså inte husfixa baksidan.

      Kan jag använda oljebaserad lack för möbler till akvariebakgrunden som kommer att täckas av vatten?
      I affären trodde de nämligen att båtlack och golvlack var mer giftigt.
      Vad gäller färg vet jag inte. Själv använde jag vattenbaserad allmoge färg. Golvlack vet jag att det funkar då jag använde nordsjö epolan v epoxy golvlack
      Experience is the thing that you get just after you needed it.
      Zoonen

      Kommentar

      Arbetssätt...