Ljusfattigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Ljusfattigt?

    Hej, jag har ett Juwel rekord 96 med tillhörande ljusramp. Jag har vattenpest som ser lite smal och töntig ut. Kan det vara for lite ljus? Jag är nybörjare så jag vet inte hur mycket det ska vara men det borde väl räcka till.....eller?
    Färsk i fiskstimmet.
  • Balthazar
    • March 2004
    • 99

    #2
    Det beror ju på vad du har för lysrör. Jag är absolut ingen expert på ämnet men jag har fått för mig att dom medföljande ramperna ofta är nogåt underdimensionerade (långt ord) rent ljusmässigt. Jag kör personligen med ett 15 watts rör till mitt 72 liters och det funkar helt ok. Växer ju inte så det knakar direkt. Men det se hyffsat ut. Antar att du har ett 15 eller 20 watts rör. Använder du nån växtgödning?
    http://balthazar.blogg.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Man får sällan för lite ljus för vattenpest. Trivs den inte så beror det på något annat.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • FridaT
        • January 2005
        • 68

        #4
        Den växer flera cm i veckan. Jag har ingen växtgödning alls....det är ett nystartat kar med slöjstjärtar som ätit upp dom andra växterna. Jag köpte mer vattenpest för den fick vara ifred och så fick jag för mig att det skulle hjälpa med nitritproblem. (Har inga prob längre). Kanske står för långt från rampen. Det är ett innerfilter och den står vid sidan av det så den kanske inte får maximalt med ljus.
        Färsk i fiskstimmet.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Som jag sade, det beror inte på ljuset.

          När du köpte mer vattenpest räckte helt enkelt inte näringen i karet till.

          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Mathias-D

            • December 2002
            • 1122

            #6
            I Rekord 96 paketet sitter det bara ett 18W med en reflektor 0,36 W/l om man räknar med reflektorn ger extra 100% mer ljus. Och jag tycker det är lite dåligt skulle vilja ha minst 0,50 W/l. Men det är ju så trångt så det går ju inte och göra nått annat med ett extra rör eller??

            Kommentar

            • FridaT
              • January 2005
              • 68

              #7
              Ska kika på om man kan lägga till ett rör kanske. Sen såg jag att den blir "nedtyngd" an snörlika saker...nån slags utväxt.
              Färsk i fiskstimmet.

              Kommentar

              • Marlin
                • January 2005
                • 156

                #8
                Är det rötter? De kan ju sticka ut lite här och var på växter.
                Mvh,
                Malin

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Jag provar igen:

                  Om din vattenpest inte växer beror det på något annat än för lite ljus, förmodligen någon näringsbrist. Att öka ljusmängden då kommer bara att öka problemet. Först när dina växter är mätta och har allt kan du öka på ljuset.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • FridaT
                    • January 2005
                    • 68

                    #10
                    Jag insåg inte att man var tvungen att göda alla sina vattenväxter. Jag har ju bara några stycken. Jag vet ju inte ens vad som fattas den. Vad skulle det kunna vara?
                    Har en finbladig växt som fått vara ifred och så har jag 2 knippen med vattenpest tror jag. Får jag inte en massa alger om jag börjar göda?
                    Färsk i fiskstimmet.

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Har jag sagt att du måste göda? Det enda jag säger är att du har näringsbrist.

                      Vilken del av växten ser taskigast ut? De nyaste delarna eller de gamla?

                      Det är snedvridna näringsförhållanden som ger alger, inte gödning.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • FridaT
                        • January 2005
                        • 68

                        #12
                        Det är dom gamla delarna som ser taskiga ut dom nya utväxterna ser fräshare ut.
                        Färsk i fiskstimmet.

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Då har du makrobrist. Det finns inte i någon näringslösning i handlen. Men det finns i fiskarnas bajs. Det finns två sätt att åtgärda det:
                          1: byt mindre vatten. När du byter mindre kommer makronivåerna att öka så sakta.
                          2: tillsätta kno3 och k2po4. På detta sätt åtgärdar du problemet mycket snabbt.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • FridaT
                            • January 2005
                            • 68

                            #14
                            ok tack för det
                            Färsk i fiskstimmet.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...