Ljusfattigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FridaT
    • January 2005
    • 68

    Ljusfattigt?

    Hej, jag har ett Juwel rekord 96 med tillhörande ljusramp. Jag har vattenpest som ser lite smal och töntig ut. Kan det vara for lite ljus? Jag är nybörjare så jag vet inte hur mycket det ska vara men det borde väl räcka till.....eller?
    Färsk i fiskstimmet.
  • Balthazar
    • March 2004
    • 99

    #2
    Det beror ju på vad du har för lysrör. Jag är absolut ingen expert på ämnet men jag har fått för mig att dom medföljande ramperna ofta är nogåt underdimensionerade (långt ord) rent ljusmässigt. Jag kör personligen med ett 15 watts rör till mitt 72 liters och det funkar helt ok. Växer ju inte så det knakar direkt. Men det se hyffsat ut. Antar att du har ett 15 eller 20 watts rör. Använder du nån växtgödning?
    http://balthazar.blogg.se

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Man får sällan för lite ljus för vattenpest. Trivs den inte så beror det på något annat.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • FridaT
        • January 2005
        • 68

        #4
        Den växer flera cm i veckan. Jag har ingen växtgödning alls....det är ett nystartat kar med slöjstjärtar som ätit upp dom andra växterna. Jag köpte mer vattenpest för den fick vara ifred och så fick jag för mig att det skulle hjälpa med nitritproblem. (Har inga prob längre). Kanske står för långt från rampen. Det är ett innerfilter och den står vid sidan av det så den kanske inte får maximalt med ljus.
        Färsk i fiskstimmet.

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Som jag sade, det beror inte på ljuset.

          När du köpte mer vattenpest räckte helt enkelt inte näringen i karet till.

          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • Mathias-D

            • December 2002
            • 1122