Sand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Garv
    • February 2005
    • 24

    Sand

    Tja!

    Har sett att många använder blästersand (tror jag det hette) från biltema.

    Går det verkligen att slamma ur så fin sand?
    Skulle nämligen också vilja ha det!

    Trevlig helg på er alla!
  • DonPulpito
    • February 2005
    • 5

    #2
    Jag köpte en säck från biltema och använder i mitt lilla 54 liters kar. Jag är mycket nöjd, i cirka fyra dagar så var vattnet mjölkigt för mig för jag orkade inte tvätta sanden någonting. Byt bara häften av vattenet tills det blir klart.

    Mina snäcklekare verkar gilla bottnen i alla fall.

    Kommentar

    • Garv
      • February 2005
      • 24

      #3
      Oki, men går så fin sand att rengöra och slamma ur??

      JAg tänkte nämligen köpa idag och starta upp ett 175 liters

      heje hej

      Kommentar

      • Mathias-D

        • December 2002
        • 1122

        #4
        Rengör aldrig sanden men det funkar fint med röra lite med handen och suga upp...blir ju nästan aldrig skitigt i botten när ja har sand...

        Kommentar

        • deathdealer
          • July 2004
          • 77

          #5
          Jag tror inte du kommer dehöva "slamma" det överhuvudtaget!!
          Så fin sand låter skiten ligga på ytan....(vad jag har läst)

          Deathdealer
          "– frustra laborat qui omnibus placere studet" - Förgäves arbetar de som vill tillfredställa alla!

          Kommentar

          • lenis3
            • June 2004
            • 2254

            #6
            hej.

            tvättade 2 säckar blästersand igår (50 kg), till mitt nyuppstartade 200l. Tungt och blött jobb att skölja sanden, men det blir fint sen! Mitt tips är att skölja den rätt noga.
            Min zoon
            Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

            Kommentar

            • PL
              • March 2003
              • 33

              #7
              Tvättade inte min sand alls, tog ca 1 dag sedan vart det klart.
              Men som sagt, vissa verkar ha otur med dimma. Andra (så som jag) har visst tur )

              "Slamsuga/slamma" sanden är inga problem, köp t.ex en http://www.biltema.se/products/produ...?iItemId=47383
              som du drar en bit ovanför sanden. Skiten följer med, sanden stannar.

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ursprungligen postat av lenis3
                hej.

                tvättade 2 säckar blästersand igår (50 kg), till mitt nyuppstartade 200l. Tungt och blött jobb att skölja sanden, men det blir fint sen! Mitt tips är att skölja den rätt noga.
                Blästersand är helt ren och behöver inte sköljas. Med tanke på vad den egentligen skall användas till så är det viktigt att den är ren. Låter jag som Rosa Redig nu så är det bara för att jag fått informationen av säkra källor. Blästring är annars inte min starka sida. När vi startade upp vårt 450-litersakvarium i oktober så började jag skölja sanden men den var inte ens smutsig, sedan kom sambon farande och undrade vad jag höll på med, att skölja blästersand är som att tända en lampa som lyser sa han... Jag sköljde en hink med sand, resten åkte bara rätt ned. Starten av karet gick väldigt bra, det yrde inte mer än vanligt och nån grumlighet blev det aldrig frågan om. Nästa gång (om det blir nån mer gång?) lenis3 så behöver du inte skölja den det funkar bra ändå.
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Gud bevare Tsaren
                  • April 2004
                  • 276

                  #9
                  Jag har samma erfarenheter som den bästa Lenmar, ingen grumlighet alls. Fick dessutom min blästersand gratis på jobbet av våra underhållsputtar vilket knappast gör saken sämre ! :o

                  Kommentar

                  • Hemma
                    • October 2003
                    • 141

                    #10
                    Ska man vänta till dimman har lättat med att hälla i fiskarna?
                    Håller just på att dra igång mitt nya kar och har 2-3mm flisby grus i. Har sköljt den ett par gånger men det är fortfarande ganska mjölkigt...

                    En del har tur att få gratis, en annan får snällt gå och köpa! (Fast jag har varit och införskaffat fina stenar vid ett bygge......
                    som gillar fiskar !

                    Kommentar

                    • Garv
                      • February 2005
                      • 24

                      #11
                      Tack för alla svar!!!

                      Köpte sand igår till mitt 175 liters, hallå hallå- vattnet var kristallklart på en gång. *Toppen*
                      Det blev jättefint.
                      Det blir nog bläster till de andra karen också.

                      Tjingeling

                      Kommentar

                      • Zeni
                        • December 2004
                        • 141

                        #12
                        Ursprungligen postat av Hemma
                        Ska man vänta till dimman har lättat med att hälla i fiskarna?
                        ja! det skulle jag gjort!

                        Kommentar

                        • jimel
                          • August 2004
                          • 253

                          #13
                          Ursprungligen postat av Lenmar
                          Blästersand är helt ren och behöver inte sköljas. Med tanke på vad den egentligen skall användas till så är det viktigt att den är ren. Låter jag som Rosa Redig nu så är det bara för att jag fått informationen av säkra källor. Blästring är annars inte min starka sida. När vi startade upp vårt 450-litersakvarium i oktober så började jag skölja sanden men den var inte ens smutsig, sedan kom sambon farande och undrade vad jag höll på med, att skölja blästersand är som att tända en lampa som lyser sa han... Jag sköljde en hink med sand, resten åkte bara rätt ned. Starten av karet gick väldigt bra, det yrde inte mer än vanligt och nån grumlighet blev det aldrig frågan om. Nästa gång (om det blir nån mer gång?) lenis3 så behöver du inte skölja den det funkar bra ändå.
                          Hur många kilo blästersand går det åt till ett 450 liters?? ska troligtvis köpa ett i helgen och funderar på att ha i blästersand i det. Karet är 150*50.

                          MVH / Jimmie
                          Här är min Zoonen

                          Kommentar

                          • emilym
                            • January 2005
                            • 138

                            #14
                            Ursprungligen postat av jimel
                            Hur många kilo blästersand går det åt till ett 450 liters?? ska troligtvis köpa ett i helgen och funderar på att ha i blästersand i det. Karet är 150*50.

                            MVH / Jimmie
                            Jag hade i c a 20 kg i mitt 128 l kar och i ditt fall motsvarar det c a 70 kg (vilket gör att du får köpa 3 säckar à 25 kg på Biltema). Jag är väldigt nöjd med min blästersand - snyggt och billigt!
                            /Emily

                            Kommentar

                            • jimel
                              • August 2004
                              • 253

                              #15
                              Ursprungligen postat av emilym
                              Jag hade i c a 20 kg i mitt 128 l kar och i ditt fall motsvarar det c a 70 kg (vilket gör att du får köpa 3 säckar à 25 kg på Biltema). Jag är väldigt nöjd med min blästersand - snyggt och billigt!
                              Tack för snabbt svar, hur tjockt lager sand har du ungefär?
                              Här är min Zoonen

                              Kommentar

                              Arbetssätt...