Hur länge koka?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KE
    • November 2004
    • 356

    Hur länge koka?

    Hur länge ska man koka sten som man hämntat i naturen och köpta mangrove rötter köpta i affär?

    Vilken tempratur ungefär ska det kokas på?
    Tänkte på så att stenen inte spricker, men det gör den kanske inte på samma sätt i vatten som på land?
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    tja.. tem är nog inte så viktigt.. saker och ting brukar inte spricka bara sådär.
    *jag gick en kurs som eldkonstnär och blev jävligt nervös när de hade glasflaskor med tyg om halsen som facklor.. men de sprack aldrig, inte om de inte kyldes ner fort.*

    så.. låt sakerna ligga kvar i vattnet det är viktigt.. tills vattnet svalnat.. om det är trä så dra det åt sig luft om du låter det svalna över vattenytan.

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Ursprungligen postat av KE
      Vilken tempratur ungefär ska det kokas på?
      Jag var bara tvungen och svara på den här, koka vad som kokas ska, så varmt som möjligt, men inte i tryckkokare, för det känns som en överdrift... Och hur varmt tror du då du kan koka saker o ting?

      ca 100c är min bästa gisning...
      B!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Stenen behöver inte kokas alls, tvätta bara av den.
        Trä kokar man för att det skall sjunka snabbare - man bör som sagt låta det svalna i vatten, då sugs vattnet in i träet.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...