Flyter inte aquarock/aquael/BTN upp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Flyter inte aquarock/aquael/BTN upp?

    Har massa vatten och fiskar i mitt 540 liters. VIll inte skaffa en bakgrund som jag måste silikona fast.
    Men så hörde jag att aquarock inte flyter upp? pressar man ner den då? Samma med aquael (ODA) och btn? Ganska bra isf.

    Vet någon om det finns plats för ytterfilterslangar bakom en aquarock?
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Aquarock vet jag inget om, men BTN flyter som frigolit.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • emilym
      • January 2005
      • 138

      #3
      Jag har en bakgrund som inte fastsilikonad. Den flyter inte, och sitter still på plats p.g.a. av sanden, stenarna och rötterna. Enkelt och bra.
      /Emily

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om en bakgrund inte flyter så innebär det att den är tyngre än motsvarabde mängd vatten och då är det med alla säkerhet en betongbakgrund och betong påverkar vattenvärdena.

        De flesta bakgrunder är dock av plast och flyter alltså och visst kan man låsa fast dom genom att passa in dom under lister och placera sten och sand framför - det är dock ganska riskabelt och inget att rekommendera.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Gimbo
          • January 2005
          • 2734

          #5
          En snabb o enkel lösning om du har fisk i är att iaf silikona en bit längst upp och inte hela vägen. Då behöver du inte tömma akvariet helt heller. Och inte flytta fisken.
          -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

          Kommentar

          • nilvert
            • December 2004
            • 64

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Om en bakgrund inte flyter så innebär det att den är tyngre än motsvarabde mängd vatten och då är det med alla säkerhet en betongbakgrund och betong påverkar vattenvärdena.

            De flesta bakgrunder är dock av plast och flyter alltså och visst kan man låsa fast dom genom att passa in dom under lister och placera sten och sand framför - det är dock ganska riskabelt och inget att rekommendera.
            Bakgrunden måste inte flyta bara för att den är gjord av plast. PCV, PS och PET plast är exempel på plaster som sjunker utan tillsatser(Har högre densitet är vatten). Ingen av dom tre släpper heller några skadliga ämnen vad jag vet.
            Tanganyika 200L under uppstart, se bilder:
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=313188
            nilshenr@student.chalmers.se

            Kommentar

            • Lucas_no1

              #7
              Jag kan hålla med där min oda flyter inte det minsta.
              Så varför göra det svårare än det är?
              Det kan nog dock vara svårt att få bort all sand under och bakom när man ska sätta ner den.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av nilvert
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Om en bakgrund inte flyter så innebär det att den är tyngre än motsvarabde mängd vatten och då är det med alla säkerhet en betongbakgrund och betong påverkar vattenvärdena.

                De flesta bakgrunder är dock av plast och flyter alltså och visst kan man låsa fast dom genom att passa in dom under lister och placera sten och sand framför - det är dock ganska riskabelt och inget att rekommendera.
                Bakgrunden måste inte flyta bara för att den är gjord av plast. PCV, PS och PET plast är exempel på plaster som sjunker utan tillsatser(Har högre densitet är vatten). Ingen av dom tre släpper heller några skadliga ämnen vad jag vet.
                Okej - du har säkert rätt i att vissa plaster sjunker, men jag hade nog ändå åtminstone punktlimmat fast den eftersom den behöver vara rejält tyngre än vatten för att stå stabilt. Dessutom så behöver ju springor tätas till så att inte fiskar kan ta sig in bakom.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                Arbetssätt...