Snygg "utanförbakgrund"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Snygg "utanförbakgrund"?

    Hej hej,

    Hade inte tid/pengar att göra en frigolitbakgrund eller köpa en btn när jag skaffade det nya karet. 540 liter.
    Så nu är det vatten i, och fiskar plaskar runt. Inte lägligt att ta ur alla och stoppa i en bakgrund alltså.

    FInns det någon snyggare bakgrund som man kan ha bakom akvariet? Känns lite overkill att stoppa en btn bakom.

    Någon som har några ideér?

    /Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Gimbo
    • January 2005
    • 2734

    #2
    Ursprungligen postat av Stew
    Hej hej,

    Hade inte tid/pengar att göra en frigolitbakgrund eller köpa en btn när jag skaffade det nya karet. 540 liter.
    Så nu är det vatten i, och fiskar plaskar runt. Inte lägligt att ta ur alla och stoppa i en bakgrund alltså.

    FInns det någon snyggare bakgrund som man kan ha bakom akvariet? Känns lite overkill att stoppa en btn bakom.

    Någon som har några ideér?

    /Stefan

    Det finns alternativ till BTN bakgrunder som är billigare och riktigt snygga. Titta på www.pwss.nu.

    Jag har med gjort samma misstag som dig. Men, har endå beställt en Aquael ODA bakgrund. Får ta ur fisken under tiden jag arbetat. Har ett 30Liter där de får simma runt i samma vatten som kommer från det stora. Nu håller jag tummarna på att slippa silikona då bakrunden redan har samma mått som bakrutan. Det tar nog annars ca 2 dygn för silikonet att härda.

    Men, visst planscher finns snygga med. Kolla i djuraffärerna. Där brukar de ha dem på löpmeter. Tyvärr blir inte helhetsintrycket lika snyggt.
    -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      bakgrundslådor kan vara snyggt.. men då ska man vara ganska duktig *tar paus i mitt skärande i frigolit.. Gud vad detta var roligt... detta var mer lättarbetat än det mesta jag jobbat i!* *lycklig konstnär som hittat nytt material!*

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Ursprungligen postat av Triana
        bakgrundslådor kan vara snyggt.. men då ska man vara ganska duktig *tar paus i mitt skärande i frigolit.. Gud vad detta var roligt... detta var mer lättarbetat än det mesta jag jobbat i!* *lycklig konstnär som hittat nytt material!*

        Låter som en kul sysselsättning. Fotografera gärna ditt resultat. Alltid kul och se vad andra pysslar med.

        Lycka Till...!
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #5
          Ursprungligen postat av Gimbo
          Ursprungligen postat av Triana
          bakgrundslådor kan vara snyggt.. men då ska man vara ganska duktig *tar paus i mitt skärande i frigolit.. Gud vad detta var roligt... detta var mer lättarbetat än det mesta jag jobbat i!* *lycklig konstnär som hittat nytt material!*

          Låter som en kul sysselsättning. Fotografera gärna ditt resultat. Alltid kul och se vad andra pysslar med.

          Lycka Till...!


          Aquael oda är riktigt snygg och kan bara meddela att den fungerar utmärkt utan att silikona men ett tipps är att sätta filtermatta på kortsidorna vilket jag inte har gjort.
          Jag lovar dig att det är ett mycket roligt arbeta att försöka fånga småfiskar som råkat haman bakom.
          Det enda som fungerar då är hävertslangen.. *s*

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            tja.. jag har inga småfiskar i det akvariumet... de är 10 cm långa som yngel.

            Här är en bild på bakgrunden, så långt som jag har kommit... säg gärna vad ni tycker.. det är den första jag gör.. ska vara i ena hörnet.


            litet osäker på vad det bästa att täcka frigoliten med är.. förslag?

            Här är min lilla älskling när han kom i sin låda till mig.

            Kommentar

            • Kamphona
              • December 2004
              • 95

              #7
              supersnygg! nu vill ju jag oxå ha en fin bakgrund.. funderar på.. kan man inte täcka med gips? eller löser det sig? cement? lite förslag bara =)

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                Faktiskt - om man är lite konstnärlig kan man måla en själv.
                Jag var mäkta imponerad av de bakgrunder Georg Marx målade inför en UAF-utställning på 1980-talet. Med vattenfärg och sådär lagom suddigt - som det ser ut på avstånd under vattnet. Visst hade han lite känsla för det hela och det var lite surrealism-stuk över det hela - lite svepande penseldrag.
                Med andra ord det man kan invända mot de kommersiella planscherna är att de är alltför "nära". "Bakgrunden" i sjön/havet är faktiskt mörkare och diffusare än vad planscherna visar.
                Senast redigerad av erikthur; 30 January 2005, 18:35. Anledning: skriver ibland för snabbt
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • Gimbo
                  • January 2005
                  • 2734

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lucas_no1
                  Ursprungligen postat av Gimbo
                  Ursprungligen postat av Triana
                  bakgrundslådor kan vara snyggt.. men då ska man vara ganska duktig *tar paus i mitt skärande i frigolit.. Gud vad detta var roligt... detta var mer lättarbetat än det mesta jag jobbat i!* *lycklig konstnär som hittat nytt material!*

                  Låter som en kul sysselsättning. Fotografera gärna ditt resultat. Alltid kul och se vad andra pysslar med.

                  Lycka Till...!


                  Aquael oda är riktigt snygg och kan bara meddela att den fungerar utmärkt utan att silikona men ett tipps är att sätta filtermatta på kortsidorna vilket jag inte har gjort.
                  Jag lovar dig att det är ett mycket roligt arbeta att försöka fånga småfiskar som råkat haman bakom.
                  Det enda som fungerar då är hävertslangen.. *s*

                  Hehe... Kan tänka mig att det är en skoj hobby det med. Tack för tipset. Ska förbreda mig med lite filtermatta
                  -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #10
                    gips löser sig inte.. det faller i bitar istället.. husfix har jag hört, akvarielack (som är helt och håller svindyrt och jag inte har råd med) cementgrejs av något slag, golvlack, men då måste bakgrunden stå och lakas ur.. osv..

                    att måla själv skulle jag inte rekomendera... det är skitsvårt att måla vatten så att det ser bra ut! en bra ide är istället en Spegel! sätt en spegel bakom akvariet.. vissa fiskar retar sig på den ett tag - men de vänjer sig efter sådär en vecka.

                    Kommentar

                    • Leia
                      • July 2004
                      • 41

                      #11
                      Bakgrundslåda kan bli rätt snyggt!
                      Jag använde reptil-bark som jag strödde ut över en masonite som jag strukit lim på. Tryckte fast och lät torka. Hade spikat en sarg av lister innan, 15*15mm. Brunlaserat dem så de skulle bli mer "osynliga".
                      Det blir en häftig "3D" effekt!
                      Ha inte för ljus bark (kork ed.) det är snyggare med mörk.
                      Bakgrunden ska märkas men inte synas, det är ju fiskar och växter som man vill focusera på!
                      // Leia

                      Kommentar

                      • Hemma
                        • October 2003
                        • 141

                        #12
                        Vad snyggt!
                        Korkad fråga men...sätter man den inne i akvariet? Blir det fult att sätta bakom?

                        Någon skrev om någon slags marmorlack hos Biltema tror jag det var. Det såg ganska snyggt ut.
                        som gillar fiskar !

                        Kommentar

                        • Hemma
                          • October 2003
                          • 141

                          #13
                          Ooops, för snabb. Om man läser rubriken står det ju faktiskt utanför.
                          Sorry!!!

                          Var får man tag på sådana bra frigolitbitar?
                          som gillar fiskar !

                          Kommentar

                          • wenne
                            • December 2004
                            • 43

                            #14
                            Jag har också missat det där med att sätta in en bakgrund invändigt, är man nybörjare så är man Har dock planer på att försöka mig på det där med att skära i frigolit och måla någon gång i framtiden. Tills vidare har jag satt dubbla lager av Biltemas återanvändbara solfilm på baksidan och ena sidorutan, ger en lite "matt" svart bakgrund som jag tycker är riktigt fin och ger fina kontraster mellan färgerna på fiskarna och bakgrunden. Lite tråkigt kanske, men duger bra så länge för min del! Provade även med en sån där planch, men det blev inte alls snyggt tyckte jag.

                            Har lagt upp en bild på http://www.wenne.se/bilder/akvarium050131.jpg...
                            / Daniel

                            Kolla gärna in mina nystartade akvarieblogg på:
                            malawiwenne.blogspot.com

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #15
                              mm.. enfärgat är helt klart snyggare än planserna.. jag tycker de stör intrycket av akvariumet.. gör det litet rörigt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...