Måla frigolitbakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KE
    • November 2004
    • 356

    Måla frigolitbakgrund

    Har karvat ur bakgrunden som jag vill ha den och åkte idag runt och kollade lite på vilken sorts färg man kan tänka sig. I en färgaffär rekommenderade dom en som hette "Täckfärg 90", tror ni att det kommer funka?

    Enligt dom skulle den funka (dom var dock inte säkra) så om det skulle gå så behöver man itne lacka utanpå färgen. Bör även sägas att bakgrunden ska vara i akvariet.



    Edit: Stavfel m.m.
    Senast redigerad av KE; 29 January 2005, 13:45.
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...
  • simosaurus
    • July 2004
    • 373

    #2
    Säkrat är väll vattenfärg och sen lack.. Har inte hört om någon som testat bara färg och ingen lack... Vem vet, det kan kanske funka.
    Discus bilder: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=272524

    Kommentar

    • KE
      • November 2004
      • 356

      #3
      Husfix

      Kom att tänka på en till sak. Man ska juh ha ett lagare med husfix innan man färgsätter bakgrunden. Vad är det egentliga anledningen till att man ska ha husfix på, är det för att färgen ej ska tränga igenom frigoliten eller enbart för att färgen ska få ett bättre fäste?
      Zoonen
      Akvarietorka för tillfället...

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        det är bättre att ha färgpigment i husfixen.. det ser naturligare ut.. täckfärg är jobbigt att arbeta med och få det att se naturligt ut... jag skulle inte våga andvända det heller.. visserligen har det blivit en hel del nya lagar nu.. men pigmentfärger Vet jag inte är det minsta giftiga giftiga. Där skulle jag inte tveka att Äta en burk, skulle nog smaka udda men inte vara farligt.. skulle du våga göra det med täckfärgen.. dum fråga egentligen.. *skratt* jag är trött.

        jag håller på att fundera själv men jag vet att husfix hjälper till med strukturen coh att vissa färger och lack fräter på frigolit om det inte är husfix över.

        Kommentar

        Arbetssätt...