Dessa rötter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickitickitavi
    • January 2005
    • 46

    Dessa rötter..

    Undrar hur det är med de här rötterna, de flesta rötterna är väl Mangrove? Någon som vet om det på något sätt skördas mangrove för just akvariumbehovet i nuläget? vill inte vara delaktig i utplånandet av denna unika typ av skog, finns lite som det är redan nu.
    Någon som provat och har erfarenhet av drivved och silverblästrade knotstubbar från vår egen havsmiljö?

    Mycket tacksam för svar.//
    komplett nybörjare på akvarium som införskaffat ett 475 liters som jag just dunkat upp 4 stycken aquareller lysrör till.
    Senast redigerad av Rickitickitavi; 24 January 2005, 09:16.
  • HazelCR

    #2
    Alrötter är det enda som jag testat. Det fungerar.
    Är drivveden gammal och urlakad, så kanske det kan fungera.
    Du får hoppas på fler svar.

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      äh.. lägg av

      nu är det såhär.. att det säljs som mangover betyder inte att det är mangover.. mangover är Dyrt, ska ha levande mangover i det jag startar nu.

      Det mesta som säljs som mangover är faktiskt mahogny eller teak och inte alls rötter. En del jakarta har också sålts..
      det säljs också en del "ökenrötter" trä som legat i öknen i tiotals år och slipats rena.

      trä man kan ta in från skogen är med fördel träd rika på sav,.. tex ek och al eller trä som legat i tex en myr länge.. barrträd är minst lämpligt..

      Kommentar

      • Rickitickitavi
        • January 2005
        • 46

        #4
        Har kollat upp med grossisten, tydligen är det så att de säljer riktig mangrove, och ja visst det är dyrt, men det finns hos nästan alla handlare. Tack för tipsen iaf, ska nog försöka hitta mig nått, jag hoppas på drivved, det vore väl läckert med en sån silvergrå blästrad rot..

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          Låter konstigt.. kan du fråga dem varifrån? Jag har vänner som forskat i det där och grossister är ofta inte glada när man frågar noggrannare varifrån mangovern kommer... Mongover växer mest (i större kvantiteter) i naturreservat.. man får inte plocka annat än fröna.

          Kommentar

          • Rickitickitavi
            • January 2005
            • 46

            #6
            Den här grossisten sade att hans mangrove kom från Malaysia och att den plockades upp av bönderna efter avverkning. Tydligen berodde avverkningen tydligen på att man helt enkelt ville ha virke för timmer. Annars brukar det ju vara vanligt att det är de hemska jätteräkodlingarna som gör att man avverkar mangrove. Varifrån har du fått tag i din levande mangrove då?

            Kommentar

            • ch1mpy
              • March 2004
              • 151

              #7
              Triana; jag är också nyfiken, jag har sett att man kan beställa frön från Tyskland. Finns det alltså levande plantor man kan köpa också? Kan du rekomendera någon sida eller artikel om att plantera mangrove? Jag antar att man måste se till att hålla en hel del av växten ovanför vattenytan.

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                jag har slamkrypare.. altså har jag en landdel.. en hel del vill vara över ytan.. jag har blivit erbjuden från olika håll men nu har jag hittat att Iguana zoo i stockholm säljer plantor för under 200 spänn iaf.

                Kommentar

                • Triana
                  • January 2005
                  • 840

                  #9
                  en bra artikel finns på:

                  Kommentar

                  • ch1mpy
                    • March 2004
                    • 151

                    #10
                    Det var ju ganska snyggt faktiskt... Funkar nog inte med de fiskar jag vill ha tyvärr. Men har man slamkrypare kan man nog få det nästan hur tjusigt som helst.

                    Kommentar

                    • Rickitickitavi
                      • January 2005
                      • 46

                      #11
                      Triana; skulle vilja veta mer om det där du visste kring leverantörer som hymlar med ursprunget av rötterna, menar du att de tagit dem från naturresrevat på illegal väg ibland eller?

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        nej..

                        tja.. det tog tid att hitta den här artikeln.. men det finna att läsa om olika träslag som säljs som "mangoverrrötter"




                        Om man ser på mangoverplantorna så märker man att träbitar man köper sällan passar in på plantornas säregna utseende.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Håller nog med triana om att det är ytterst sällan som det säljs äkta mangrove i handeln (som tur är) utan istället är det annat trä.
                          Däremot säljs det en massa olika sorters trä som kallas för mangrove och står som mangrove i prislistorna.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Rickitickitavi
                            • January 2005
                            • 46

                            #14
                            Tack för det! det var en intressant artikel Triana. Då kanske man med gott samvete ha rot i akvariumet. dock så borde man för ryktets skull som akvariehandlare och grossist sluta använda mangrove som namn på de bitar som inte är det. Inte så bra att skylta med att man har något utrotningshotat i sitt lager.

                            Kommentar

                            • Triana
                              • January 2005
                              • 840

                              #15
                              jo.. men men.. jag ser fram emot att plantera min lilla planta i den nya, fina, underbara sanden (som faktiskt ligger kvar just nu.) och sedan ömt ta hand om den... *nu är vattent i.. sanden på plats.. itne långt kvar.. längtar som tokig.*

                              Kommentar

                              Arbetssätt...