Mögel på rot ovan vattenytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    Mögel på rot ovan vattenytan

    Går det att motverka att en rot som är delvis över vattenytan börjar mögla?
    "Failure does not require planning"
  • Peter_F
    • October 2003
    • 693

    #2
    Misstänker att du har en tätslutande ljusramp. Du kan montera en PC-fläkt för att minska luftfuktigheten under huven.

    mvh
    Peter
    "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
    Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

    Kommentar

    • Triana
      • January 2005
      • 840

      #3
      hmm

      Jag hade också tänkt ha en rot ovan ytan.. men tja.. jag kom underfull med att den antagligen kommer ruttna..
      Fast mitt perludriarium kommer vara både varmt och mycket fuktigt...

      beror förstås på träslag.. med eller utan bark.. man kan lacka den med vattanfast lack lanske.. kan funka.

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        jag har rötter i två terrarium, de möglar inte, de är både i vatten och uppe i en fuktig luft...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          mm.. men nu är det så att det inte alltid funkar.. bara för att det är rötter... liksom.. det har med träslag och så och göra.. det mesta ruttnar.

          Kommentar

          • Peter_F
            • October 2003
            • 693

            #6
            Ursprungligen postat av smurfmats
            jag har rötter i två terrarium, de möglar inte, de är både i vatten och uppe i en fuktig luft...
            Det är inte alltid så att rötter börjar mögla. Har själv ett öppet akvarium där roten kommer upp över vattenytan. Inga probs alls.

            Har även en trädgren i ett regnskogsterrarium med 85% luftfuktighet. Inga probs här heller.

            Skulle man däremot få problem med mögel tror jag att enklaste åtgärden är att cirkulera luften, antingen med fläkt eller värme kombinerat med ventilation.

            Att klarlacka kan säkert fungera, bara man gör det innan man slänger i roten i karet.

            mvh
            Peter
            "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
            Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

            Kommentar

            • Tss
              • January 2005
              • 7

              #7
              om man lackar roten ovanför akvariet så suger väl roten upp vatten o lacken spricker

              Kommentar

              • Triana
                • January 2005
                • 840

                #8
                det beror på vad det är för lack... och hur duktig du är på att lacka..

                Kommentar

                • Peter_F
                  • October 2003
                  • 693

                  #9
                  Tycker nog inte att det är lämpligt att ha lack (flytande form) i närheten av ett akvarie som är igång. Skulle det droppa eller att penseln kommer i kontakt med vattenytan, kommer lösningsmedlet att döda firrarna.

                  Sen kvittar det nog om man så har doktorerat i konsten att lacka.....
                  "Ibland så tror jag att jag förstår precis allt, sedan återfår jag medvetandet"
                  Ta en titt på Min Zoon & Min Sida

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #10
                    *himlar med ögonen*

                    om du ska lacka något lackar du självklart inte i nätheten av akvariet.

                    Kommentar

                    • Neptun
                      • March 2004
                      • 719

                      #11
                      Jag skulle aldrig komma på tanken att lacka roten, framför allt inte när den är i akvariet =)

                      Nej, det blir till att vänta och se. Börjar den mögla får jag väl såga lite till i den. Tyvärr är det riktigt massivt trä. Försökte såga själv en gång tidigare, men det gick åt skogen. Fick åka bort till ett byggvaruhus för att få det gjort. Men då glömde jag räkna med att jag skulle lägga frigolit i botten av karet, så det blev för lite sågat.
                      "Failure does not require planning"

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        om den är så massiv är det mindre risk att den börjar mögla

                        Kommentar

                        Arbetssätt...