Liggunderlag i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Don Corleone
    • January 2005
    • 29

    Liggunderlag i akvariet?

    Hejsan!

    Ska starta upp ett nytt akvarium, och fick rådet att lägga frigolit i botten på karet för att stenarna inte ska belasta glaset för mycket så att det spricker.

    Har ej dock lyckats få tag på frigolit, men har skaffat mig "liggunderlag", sånt som man har om man ska campa eller dylikt. Tror ni att det går bra att ha det i botten på karet och lägga stenarna på? Jag vill ju helst inte att det ska släppa ifrån sig några giftiga ämnen från plasten, som till exempel färgämnen eller dylikt?

    Ser fram emot svar!

    Mvh
    Niklas
  • Maya
    • November 2003
    • 1162

    #2
    Jag har liggunderlag i mitt 250 liters akvarium.... har haft det sedan jag köpte det för snart 1 år sedan..... och jag har inte haft några problem alls som kommer från liggunderlaget.
    Mvh M.
    Tänk att så lite... kan göra så mycket....
    Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
    Min hemsida om hoyor & pelargoner

    Tempora mutantur nos et mutamur in illis

    Kommentar

    • gjordavljus
      • August 2004
      • 212

      #3
      Jag lade i liggunderlag i mitt snäcklekarkar. Snart fick jag problem med cyanoalger så jag tog ut det igen. Senare har jag undrat om det inte var dålig syresättning som var problemet och inte liggunderlaget som lakade ur nåt obehagligt....men riktigt säker kan jag ju inte vara förstås......
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=302416

      Kommentar

      • Karon
        • January 2002
        • 3170

        #4
        Cyanobakterier kan man även få i akvarier utan liggunderlag, jag vet
        Jag har haft cb i akvarier med och utan bottengödning, kraftig och svag cirkulation, mer och mindre ljus.
        Det finns olika idéer om hur man får ordning på eländet, för mig hjälpte det med Redoxin. Om det betydde något för att den inte skulle komma tillbaka att jag i samband med att cb´n försvann gallrade växterna vet jag inte men borta är den och har inte kommit tillbaka.
        Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

        Kommentar

        • ebbaliten
          • August 2004
          • 233

          #5
          Jag köpte Clas Ohlson:s blåa liggunderlag. Vi kör på det i alla tre akvarier, har fungerat fint .
          Mvh Åsa & Jonas

          Man slutar aldrig att förvånas...

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=15134

          Kommentar

          • Don Corleone
            • January 2005
            • 29

            #6
            Tack för alla svar!

            Jag tror jag är lite skeptisk till det här med liggunderlag, kanske är bäst att vänta tills jag kan få tag på frigolit!

            Mvh!

            Kommentar

            • Lubbe
              • February 2004
              • 677

              #7
              Ursprungligen postat av Don Corleone
              Tack för alla svar!

              Jag tror jag är lite skeptisk till det här med liggunderlag, kanske är bäst att vänta tills jag kan få tag på frigolit!

              Mvh!
              Jag pratade med min zoohandlare och han rekomenderade faktiskt liggunderlag ist för frigolit! : )
              Dom sålde där liggunderlag som man har både i och under sj karet, så liggunderlag ska inte vara ngt problem : )
              310 l - Sydamerika
              200 l - Asien
              104 l - Asien
              70 l - Sydamerika

              Kommentar

              • emilym
                • January 2005
                • 138

                #8
                Ursprungligen postat av Don Corleone
                Tack för alla svar!

                Jag tror jag är lite skeptisk till det här med liggunderlag, kanske är bäst att vänta tills jag kan få tag på frigolit!

                Mvh!
                Igår inhandlade jag 10 mm cellplast (frigolit) på Bauhaus för 14,95 kr.
                /Emily

                Kommentar

                • peppito
                  • December 2003
                  • 1612

                  #9
                  Jag ingen erfarenhet av varken liggunderlag eller frigolit i akvariet. Har aldrig tänkt på att man skall/kan ha det.

                  Däremot så har jag haft både och under akvariet. Jag tycker både fungerar bra även om det känns som om liggunder är lite bättre eftersom det är lite "mjukare".
                  "du ångrar bara det du inte gjorde"

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #10
                    hmm

                    jag är tveksam mot liggunderlag, det kan mycket väl släppa ifrån sig gifter.. att en typ av liggunderlag funkar betyder inte att en annan typ gör eller att det gör det hur länge som helst.. Plats i allmännhet är ofta giftig..

                    Under akvariet har jag frigolit.. det tar inte emot vatten det minsta medan liggunderlag gör det och därför inte torkar lika lätt, och därmed kan medföra skada på möbeln. fukten har inte lika lätt att tränga in under frigoliten och min 2 centimeters friggoskiva håller värmen från akvariet bättre, *kanske inte så nödvändigt för alla, är ju inte så många som måste hålla tempen mellan 28 och 32 grader*

                    Kommentar

                    • peppito
                      • December 2003
                      • 1612

                      #11
                      Ursprungligen postat av Triana
                      Under akvariet har jag frigolit.. det tar inte emot vatten det minsta medan liggunderlag gör det och därför inte torkar lika lätt, och därmed kan medföra skada på möbeln. fukten har inte lika lätt att tränga in under frigoliten och min 2 centimeters friggoskiva håller värmen från akvariet bättre, *kanske inte så nödvändigt för alla, är ju inte så många som måste hålla tempen mellan 28 och 32 grader*

                      Har själv inte råkat ut för att det drar åt sig vatten men det akvariet jag har det under står på ställning så det är kanske mindre problem då. Men ändå ett intressant iaktagande som man kanske skall ha i åtanke.
                      "du ångrar bara det du inte gjorde"

                      Kommentar

                      Arbetssätt...