Nystartat kar, inrednings tips!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lubbe
    • February 2004
    • 677

    Nystartat kar, inrednings tips!

    Jag har precis startat upp mitt 310 l kar (gjorde det idag) och skulle vilja ha lite tips på inredning, både för fiskarnas trivsel och för att det ska bli snyggt och se "naturligt" ut : )
    Jag har lagt upp 2 bilder på min zoon:


    Jag köpte växterna idag, så det kommer ju att ta ett tag innan de växt till sig, men jag känner ändå att jag kommer att behöva mycket fler, hade bl a tänkt täcka större delen av bottnen med någon låg, gräsliknade växt (lyckades inte hittade den här på zoopet?) och dölja stenarna mer.

    Fiskarna jag ska ha i karet är: scalar, pansarmalar (har inte bestämt vilken sort än), citrontetror, ancistrus och någon dvärgciklid (förmodligen fjäril eller kurv)
    310 l - Sydamerika
    200 l - Asien
    104 l - Asien
    70 l - Sydamerika
  • KE
    • November 2004
    • 356

    #2
    Ser ganska tomt ut i mitten av akvariet tycker jag, skulle kanske inte skada med en liten stenhög där också?
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...

    Kommentar

    • Lubbe
      • February 2004
      • 677

      #3
      Ursprungligen postat av KE
      Ser ganska tomt ut i mitten av akvariet tycker jag, skulle kanske inte skada med en liten stenhög där också?
      Hade faktiskt inte tänkt ha några fler stenar, hade tänkt att det skulle var öppet i mitten så att man ser fiskarna bra och så att scalarerna får ordentligt med simutrymme : )
      Men du har rätt i att det ser tomt ut, jag ska nog ha fler växter iaf, mycket vallisneria och kanske några lägre växter framför? Vi får se när de växter jag har har börjat ta sig.. : )
      Fortsätt gärna tipsa mig! : )
      310 l - Sydamerika
      200 l - Asien
      104 l - Asien
      70 l - Sydamerika

      Kommentar

      • Lubbe
        • February 2004
        • 677

        #4
        Någon som har några tips..? Snälla!
        310 l - Sydamerika
        200 l - Asien
        104 l - Asien
        70 l - Sydamerika

        Kommentar

        • Malawi_Johan
          • January 2005
          • 36

          #5
          Köp några lågväxande växter och ha i mitten de tror jag skulle bli ganska snyggt
          By Johan

          Min Zoon: http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=333047

          Kommentar

          • Lubbe
            • February 2004
            • 677

            #6
            Ursprungligen postat av Malawi_Johan
            Köp några lågväxande växter och ha i mitten de tror jag skulle bli ganska snyggt
            Ja... Har du något förslag? Är inte så haj på det här med växter, tar oftast det jag tycker är fint, och det blir inte alltid så bra... ;P

            Måste bara fråga en sak.. papegojblad, är det CO2 dom behöver eller är det bara "näring" i sig? Jag har ju torv på bottnen i mitt kar, skulle det hjälpa papegojblad?
            310 l - Sydamerika
            200 l - Asien
            104 l - Asien
            70 l - Sydamerika

            Kommentar

            • Jerry
              • March 2005
              • 243

              #7
              Jag tykker personligen att du har för lite växter...men det är ju en smak sak....

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av Lubbe
                hade bl a tänkt täcka större delen av bottnen med någon låg, gräsliknade växt (lyckades inte hittade den här på zoopet?) och dölja stenarna mer.
                Jag har Sagittaria subulata i mitt akvarium. Den brukar gå ner sig ett par veckor efter planteringen men kommer sen igång och förökar sig fint. Ser väldigt naturligt ut.

                Kolla på Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=319844
                Bilderna är tagna för några månader sen. Nu har Sagittarian förökat sig.

                Lite info på: http://www.zpet.se/vaxter/vaxt.php?NR=30

                Lycka till!
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • pettersson206
                  • January 2005
                  • 134

                  #9
                  dina corydoras var riktigt coola är det svårt att få tag på såna eller???? skriv gärna vart du köpt dom.karet var också riktigt snyggt men som sagt lite mer grejer i mitten
                  <3Cornflakes<3

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av pettersson206
                    dina corydoras var riktigt coola är det svårt att få tag på såna eller???? skriv gärna vart du köpt dom.karet var också riktigt snyggt men som sagt lite mer grejer i mitten
                    Jag tycker de ser ut som corydoras trilineatus. C. trilineatus och C. julii är väldigt lika, men på julii är prickarna runda och på trilineatus formar de ett mönster. Julii är ganska sällsynta i handeln och mycket känsligare än trilineatus. Av någon konstig anledning säljs trilineatus ofta som julii.

                    Kolla på:





                    Det bor 7 charmiga C. trilineatus hos mig som kommer från Trop akvariefiskimport i Göteborg.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...