Bygga bakgrund i frigolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • KE
    • November 2004
    • 356

    Bygga bakgrund i frigolit

    Vet att det finns en massa trådar om detta ämne redan (läst igenom större delen av dom)

    Men hittade inte svaret på frågan som jag tänkte ställa här.

    Har tänkt att bygga en bakgrund i frigolit utan filter m.m. bakom, alltså endast för utseendets skull. Så i detta fall undrar jag över om det måste vara helt tätt bakom frigoliten så att inget vatten kommer in.

    Måste även säga att man får en hel del ideer när man läser igenom alla era fina arbeten på bakgrunder
    Zoonen
    Akvarietorka för tillfället...
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Det måste inte vara helt tätt bakom. Tänk bara på att silikona fast den ordentligt. Oerhörd flytkraft i frigolit.

    Guy
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • plyyp
      • August 2004
      • 80

      #3
      Så det kan inte hända något om det inte är exakt tätt? Frigoliten kan inte börja "mögla", få avfällningar eller något annat??

      MVH David

      Kommentar

      • KE
        • November 2004
        • 356

        #4
        Strilrör i bakgrunden

        Jahopp, nu har man iaf limmat fast och gjort frigoliten i rätt storlek och tänkte börja forma den MEN kom att tänka på en sak. Funderar på om man kan sänka in strilrören in i bakgrunden, dvs skära ut utrymme i frigoliten där man kan sänka in strilrören.

        Men problemet är detta att jag har ingen som helst aning om hur långa strilrören är. Filtret som jag har tänkt mig är "Via Aqua. VA-650 spandfilter. 1000 L/T".

        Är det ett standard mått på strilrör eller har olia märken olika strilrör som följer med när man köper, om någon äger filtret som jag nämnde ovan skulle jag vara väldigt tacksam om ni vill mäta ut/in strömsningsröret och tala om hur långa dom är.

        Kommer dröjja ett tag innan jag inhandlar mitt eget filter och vill gärna ha klart bakgrunden samtidigt som jag får hem alla tillbehör till karet och inte behöva vänta x antal veckor till.
        Zoonen
        Akvarietorka för tillfället...

        Kommentar

        • KE
          • November 2004
          • 356

          #5
          Ingen som vet?

          Har börjat klia ganska rejält i fingrarna, så vill börja forma frigoliten
          Men skulle helst vilja ha reda på det innan man hugger in. Så nån, vem som helst, säg nått.

          (ne vadå, jag är inte desperat)
          Zoonen
          Akvarietorka för tillfället...

          Kommentar

          • Andde
            • January 2006
            • 104

            #6
            Jag håller på att leta hitta billigt frigolit, o grejer till det.
            Men jag behöver reda på vilka färg, så vad heter på t.ex. färgburk? Jag tänkte på att de flesta gift i. Vart finns det att köpa? (jag har inte frågat där konstaffären ännu)

            Jag minns inte rätt... ska nåt glas (???) som täcker på betogen o färger? Tanken med att det kan blir högre vattenhårdheten...

            Kommentar

            Arbetssätt...