Farlig eller okej sten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    Farlig eller okej sten?

    Innan jag kommer till själva frågan ska jag börja med att erkänna att jag är totalt geologiinkomp... geologianalf... äh, vad tusan. jag kan inte ett jota om stenar och sånt.

    För ett tag sen var jag nere vid Årstaviken i Stockholm och plockade lite snygga stenar vid strandkanten. (Eller, dom *kändes* snygga. Det var svårt att se eftersom det var becksvart redan vid klockan fyra, vilket också gjorde det extra spännande att balansera omkring vid vattenbrynet.)

    Iallafall. Nu märker jag att vissa av stenarna ser ut att ha fått lite rost på sig, dock inte alla, och som tur är inte dom som jag tänkte använda mej av. Men ändå.

    Frågan är alltså: vad är det för stenar? Är det granit, eller gnejs, eller nån annan för mej okänd bergart? Och framför allt: innehåller dom farliga metaller eller mineraler eller annat konstigt som inte fiskarna (multisar) gillar?

    Jag har bilder på stenarna i min zoon. Dom kan beskådas här:

    framför allt på bilderna "Sten ett" och "Sten två".

    Om nån kan tala om för mig om stenarna är ofarliga vore jag evigt tacksam. Jag vill ju inte stoppa ner ett gäng multisar, bara för att några dagar senare upptäcka att dom "övar ryggsim"...
    Bilder på mina akvarier.
  • pambama
    • November 2004
    • 106

    #2
    jag har hört att det inte är bra och ha stenar som rostar i ett akvarium
    Johan
    min zoon:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=315381
    http://umea.akvarieforening.se (heter där johan_umeå )

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Jag har svårt att se säkert, men stenen är sannolikt gnejs eller gråvacka; det är sprängsten, gissningsvis dumpad för att skydda stranden mot erosion. Den är inte lika urlakad som rundade stenar (som legat länge i vatten), och kan tänkas läcka metaller. Jag tror knappast det är nån fara, men det *kan* finnas en risk.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • dinajel
        • November 2004
        • 606

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Jag har svårt att se säkert, men stenen är sannolikt gnejs eller gråvacka; det är sprängsten, gissningsvis dumpad för att skydda stranden mot erosion. Den är inte lika urlakad som rundade stenar (som legat länge i vatten), och kan tänkas läcka metaller. Jag tror knappast det är nån fara, men det *kan* finnas en risk.
        Aha. Det fanns en hel del mer rundade stenar också, men dom kantiga var *så* mycket snyggare. Jag tror jag chansar med stenarna då, och hoppas att de guppysar, som jag tänkte starta upp karet med, säger till om de får för mycket järn i sig.

        Tackar ödmjukast för bra svar.
        Bilder på mina akvarier.

        Kommentar

        Arbetssätt...