Få roten att sjunka, koka den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laxxxen
    • April 2004
    • 45

    Få roten att sjunka, koka den?

    Jag vill få min, tämligen stora, rot att sjunka. Jag har hört att man skall koka den. Fungerar det, och varför?

    Jag skulle kunna koka min rot genom att vända på den och ta halva i taget. Hur lång tid skulle den i så fall behöva vara i?

    Finns det något annat sätt?

    Min förra rot sjönk direkt, varför gör inte den nya det?
    180L, under uppstart...
  • rennicke
    • November 2003
    • 335

    #2
    Ursprungligen postat av laxxxen
    Jag vill få min, tämligen stora, rot att sjunka. Jag har hört att man skall koka den. Fungerar det, och varför?
    Funkar i vissa fall. Vet inte riktigt varför dock, kanske för att syret i roten försvinner medelst kokning?

    Ursprungligen postat av laxxxen
    Jag skulle kunna koka min rot genom att vända på den och ta halva i taget. Hur lång tid skulle den i så fall behöva vara i?
    Ja det funkar att göra så. Jag kokade en av mina så i flera timmar. Den sjönk inte iaf.

    Ursprungligen postat av laxxxen
    Finns det något annat sätt?
    Låta den ligga i badkaret en vecka eller två och se om det funkar. Eller tynga ner den i akvariet med sten eller liknande, ta bort stenarna efter några månader så ser du om den flyter fortfarande. Min var i 3-4 månader med stenar men flöt ändå när jag tog bort dom.

    Ursprungligen postat av laxxxen
    Min förra rot sjönk direkt, varför gör inte den nya det?
    Varför har Påven en rolig hatt? Näe jag vet inte, har vart med om samma grej... Till slut tröttnade jag på min bångstyriga rot och tjackade en som var jäkligt tung för massa pengar och den sjönk efter en kokning.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


    Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

    Kommentar

    • rindberg
      • March 2004
      • 196

      #3
      Kapilärkraft

      Jag tror att om man låter roten torka först (helt torr) och sedan bara stoppar ner en liten bit av roten, alltså man ska hålla i den och bara doppa ena änden av den, så kommer kapilärkraften att suga upp vattnet i roten. Allteftersom vattnet suggs upp i roten så sänker man den lite helatiden tills dess att hela roten är under vattnet. För att det ska fungera så ska man hela tiden se till att det bara är kapilärkraften som gör roten blöt.

      Den teorin basserar jag på att: Om man tar en bit toapapper och rullar ihop det till en lite boll, stor som en golfboll ungefär, och ganska hård. Om man snabbt trycker ner den i vatten under vatten så kommer man att få luft som blir kvar inne i bollen. Om man däremot sakta sänker ner den i vattnet så kommer kapilärkraften att suga upp vattnet och pressa ur all luft.

      Jag har inte testat det själv men jag är ganska säker på att det skulle fungera. Roten måste dock vara helt torr för att det ska fungera! Eftersom jag själv inte testat det skulle det vara roligt och höra hur det gott om någon testar det eller redan gjort det.
      Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
      Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

      Kommentar

      • laxxxen
        • April 2004
        • 45

        #4
        Ursprungligen postat av rindberg
        Roten måste dock vara helt torr för att det ska fungera!
        Skulle det inte kunna fungera även om roten inte är helt torr?
        180L, under uppstart...

        Kommentar

        • Håven
          • September 2004
          • 180

          #5
          Min erfarenhet är att om du kokar roten expanderar den inneslutna luften och går ur. Märk att du måste låta roten svalna under ytan eller flytta den till ett kärl med kallt vatten.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Håven har alldeles rätt, det är precis så det funkar.

            En variant på samma metod är att fukta roten och hetta upp den ordentligt i mikron, och sen låta den svalna under vatten.

            En annan quick&dirty metod för att få trä att sjunka är att åka ut på en sjö, och med en lina & en vikt sänka roten till sisådär 10 meters djup. Trycket gör att luften i cellerna komprimeras och vatten pressas in.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Håven
              • September 2004
              • 180

              #7
              ""En annan quick&dirty metod för att få trä att sjunka är att åka ut på en sjö, och med en lina & en vikt sänka roten till sisådär 10 meters djup. Trycket gör att luften i cellerna komprimeras och vatten pressas in.""

              - Luftvolymen sjunker till hälften - när du tar upp roten är du tillbaka på samma volym!
              På grund av att luft komprimeras, däremot inte vatten. Tror att kokning ger snabbast resultat.

              Kommentar

              • rindberg
                • March 2004
                • 196

                #8
                Ursprungligen postat av laxxxen
                Skulle det inte kunna fungera även om roten inte är helt torr?
                Dom fuktiga delarna kan innesluta bubblor. Vet inte hur torr den måste vara men den måste i alla fall vara något så när torr. Kanske kan torka den i en ugn? På 75 grader kanske?
                Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                Kommentar

                • rindberg
                  • March 2004
                  • 196

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  En annan quick&dirty metod för att få trä att sjunka är att åka ut på en sjö, och med en lina & en vikt sänka roten till sisådär 10 meters djup. Trycket gör att luften i cellerna komprimeras och vatten pressas in.
                  Va sur man skulle bli om linan gick av

                  Hur gör man om man ska koka en rot? Koka ändarna är ju inget problem, men dom flesta rötter går ju inte ner i en vanlig kastrull?
                  Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                  Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                  Kommentar

                  • Håven
                    • September 2004
                    • 180

                    #10
                    Tag så stort kärl som möjligt. I med roten. Sno in hela roten i badlakan. Täpp till kring kastrullen så gott det går och ångkoka. Alternativt i en plåt med kanter i ugnen. Roten behöver nödvändigtvis inte vara helt nedsänkt - viktigt att den är nedsänkt vid avkylningen. Med temperatursänkningen drar den i sig vatten.

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ursprungligen postat av Håven
                      - Luftvolymen sjunker till hälften - när du tar upp roten är du tillbaka på samma volym!
                      Jäpp, vilket innebär att mer än 25% av all luft i roten ersatts av vatten, och att det är hål i cellväggarna.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • laxxxen
                        • April 2004
                        • 45

                        #12
                        Jag torkade den i ugnen vid 100 grader C. Har sänkt ner den i en balja nu. Vi får vänta en vecka och se hur det går. Tänkte på din metod ett tag rindberg men orkade inte genomföra den.
                        180L, under uppstart...

                        Kommentar

                        • rindberg
                          • March 2004
                          • 196

                          #13
                          Ursprungligen postat av laxxxen
                          Jag torkade den i ugnen vid 100 grader C. Har sänkt ner den i en balja nu. Vi får vänta en vecka och se hur det går. Tänkte på din metod ett tag rindberg men orkade inte genomföra den.
                          Hmmm.... tror ju att roten skulle torkat på någon timme, sen borde det inte ta mer en kanske några minuter för kapilärkraften att suga i vattnet. Ju torrare roten skulle varit ju snabbare hade det nog gått.

                          Min metod är ju förvisso obeprövad och du riskerar att slösa bort några timmar, men om den skulle fungera som jag tror så skulle du kunna få den att sjunka på några timmar iställer för en vecka. Men å andra sidan är det ju inte specielt jobbigt att låta den ligga i en vecka
                          Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                          Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                          Kommentar

                          Arbetssätt...