3 olika sand i ett akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciccipicki
    • December 2004
    • 42

    3 olika sand i ett akvarium

    Hejsan!

    Jag måste byta sand, eftersom jag har kalk i sanden och jag vill inte ha pH 8 som det blir. Lite dumt att man inte visste sånt innan starten. Köpte begagnat fick sanden med.
    Så nu funderar jag på hur jag vill ha sanden. Jag tänkte så här. Fin kornig grus längst med kanterna som är ca 1-2 cm hög. På detta vill jag ha en sida med engelsk sjösten och på andra sidan ska det vara en rödbrunaktig sand med ungefär samma kornstorlek som eng. sjöstenen. Ovanför den eng. sjöstenen ska jag ha en hög grottfomation av lavastenar och på den rödbruna tre stockar. Tänkte även att de två olika sanden möts ska det gå snett/diagonalt. Vad tycker ni tror ni det kommer se jättedumt ut eller riktigt snyggt?
    *hihi* /Cicci
    Guramisar é enna fina!
    Bilder på mitt akvarium: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=17411
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #2
    min första tanke är att all sanden "ganska snart" kommer ha blandat sig...siliconlimning av glas som "lister" kanske kan lösa det, men det kommer att blanda sig lite ikanterna i alla fall (om du inte låter glaslisterna sticka upp, men det e ju nu inte så snyggt...
    B!

    Kommentar

    • Ciccipicki
      • December 2004
      • 42

      #3
      Det gör mig inte så mycket om det blandar sig där sanden möts, det blir ju snyggare om kanten är difus och inte så skarp.
      Guramisar é enna fina!
      Bilder på mitt akvarium: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=17411

      Kommentar

      • ch1mpy
        • March 2004
        • 151

        #4
        Professionella akvarister blandar ju ofta olika typer av substrat och det brukar ju se mycket bra ut. Frågan är ju hur länge de sedan håller sina kar igång innan det är dags att designa om alltihop.

        Men precis som Mr B säger så kommer det att blandas förr eller senare, det mer finkorniga kommer att ligga på botten och det grövre vid ytan. Har du fiskar som inte gräver så mycket så kanske det ser ut som du vill ett ganska bra tag, men å andra sidan; det behöver ju inte vara hela världen om det blir lite blandat utan bara ser mer naturligt ut.

        Kommentar

        • Ciccipicki
          • December 2004
          • 42

          #5
          Ja, jag tänkte alltså den finkorniga sanden ska ligga underst de grövre, men att det ska ligga vid glaset så att det verkligen syns.
          Guramisar é enna fina!
          Bilder på mitt akvarium: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=17411

          Kommentar

          • Fiskaren
            • March 2004
            • 166

            #6
            Jag hade olika sorters grus i mitt ena akvarium. Det höll en vecka. När jag gjorde rent nästa gång blandades allt. inte kul när man har lagt ner mycket jobb för att få det snyggt.

            Kommentar

            • Jimmy
              • January 2005
              • 103

              #7
              Jag gjorde så nån gång, det var helt genomblandat efter ett ganska kort tag.
              Rekommenderas ej om du inte vill sätta upp typ glasskivor emellan.

              Kommentar

              Arbetssätt...