Fogskum (polyuretanskum)

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Botia
    • June 2004
    • 7

Fogskum (polyuretanskum)

Hej!

Har ett problem! Jag har tänkt sätta in en BTN-bakrund i mitt akvarie. Problemet är att akvariet har ett innermått på 53 cm på höjden och bakrunden som jag har tänkt mig är endast 50 cm. Min fråga är alltså går det att fylla glipan som blir längst ner med skumfog. Fogen skulle ju inte synas på grund av att det täcks av sand å sten. Är inte BTN-bakrunderna av liknande material?
  • destination
    • April 2004
    • 110

Jag använde fogskum till min hemmabyggda bakgrund, gjorde en stor rot med det. Skit bra. Men den är målad o lackad med akvarielack (epotex).
    BTN bakgrunderna görs av polyuretan, har jag för mig jag läste på BTN´s hemsida.

///Micke
    Växtakvarist

Kommentar

• Glenn
      • April 2002
      • 3904

Hmm, bra att du tog upp det här med fogskumm för jag har suttit i liknande tankar
      Då så får man väl se till att kanske göra en gen bakgrund också

/Glenn
      Mvh /Glenn

Min Zoon

Kommentar

• leffe64
        • March 2004
        • 98

Även fogskum görs av polyuretan! Antar att det är bästa att måla / lacka den innan den används.
        LeffeS

Kommentar

• dinajel
          • November 2004
          • 606

Jag har ett liknande problem och funderade på om man inte bara kan silikona fast frigolit längst in i akvariet som bakgrunden sen kan "stå på". Den kan ju enkelt skäras till så att den passar bakgrundens bottenkontur och täcks ju ändå med sand sen.
          Bilder på mina akvarier.

Kommentar

• Botia
            • June 2004
            • 7

Jag har beslutat mig!

Har letat runt på nätet samt att jag pratat med någon på Simonstorp som står som sverige kontakt på BTNs hemsida. De sade att det inte skulle vara några problem med att använda fogskum (poleuretan) i akvariet. Förutsatt att man använde ett kännt märke som Casco eller vad det nu heter.

Så om någon månad smäller det!

Kommentar

• jorgen41
              • December 2002
              • 2087

Fogskum (PUR) är helt ofarligt när det härdat. Hur vet jag detta då ?? :-)

Det används vid tillverkning av dialysatorer. mao direkt kontakr med mänskligt blod.
              http://www.aquascapes.webhop.net
              http://jorgensblog.blogspot.com/

Kommentar

• Kjell Fohrman
                Administrator

• December 2001
                • 48148

Ursprungligen postat av destination
                Jag använde fogskum till min hemmabyggda bakgrund, gjorde en stor rot med det. Skit bra. Men den är målad o lackad med akvarielack (epotex).
                BTN bakgrunderna görs av polyuretan, har jag för mig jag läste på BTN´s hemsida.

///Micke
                Det finns tusentals olika kombinationer med poyuretan och av en del av dessa så dör fiskrarna på fläcken och med andra går det hur bra som helst. Back to Nature-bakgrunderna görs definitivt inte av samma PUR-skum som används i fogskummet så detta är definitivt inte ett bevis för att det är vare sig bra eller dåligt. BTN-skum och fogskum har inget med varandra att göra.

Därmed självklart inte sagt att fogskum inte funkar - bara att det har inte med varandra att göra.
                Själv gjorde jag en del bakgrunder med hjälp av fogskum för ca 15-20 år sen och det funkade väl inte helt perfekt eftersom det blev rätt stora algproblem i dessa kar så jag skutade med det och gick över till frigolit istället.
                Jag tog upp denna fråga för något/några år sen och då var det någon som var insatt i vad fogskummet innehöll och gav en förklaring till algproblmet (kommer inte ihåg förklaringen).

Med detta inte sagt att dagens fogskum ger dessa problem, kanske är det så att vissa av dagens fogksum leder till dessa problem andra inte, jag har inte en susning.
                En del av er ovan menar ju att fogskummen idag inte på något sätt påverkar vattnet så det kanske stämmer.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• jorgen41
                  • December 2002
                  • 2087

Dock kvarstår att PUR är PUR oavsett var det används det var just PUR som jag tänkte på ;-)

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Administrator

• December 2001
                    • 48148

Ursprungligen postat av jorgen41
                    Dock kvarstår att PUR är PUR oavsett var det används det var just PUR som jag tänkte på ;-)
                    Usräkta att jag inte är insatt, men Är PUR ett varumärke?
                    Jag trodde att det var en förkortning för polyuretan och det vet jag i alla fall att det finns mängder av olika sorter av och de som jobbar med att mixa ihop polyuretan är ytterst hemliga när de mixar ihop blandningar för olika ändamål. I deras kemiska verkstäder råder strängaste sekretess.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

• jorgen41
                      • December 2002
                      • 2087

Så här är det :-)

PUR = Polyuretan. Blandas med andra ämnen för att skapa tex gummi,plast och lim.

Polyuretan innehåller isocyanater och det är detta ämne som är giftigt innan det har härdat. Obs att isocyanater frigörs ifrån PURet om det värms upp till ca 150-200grader.

Kommentar

• Azur
                        • March 2003
                        • 12946

Kjell har alldeles rätt - sammansättningen på PUR varierar enormt mellan märken och för olika tillämpningar. BTN bakgrunderna verkar använda högdensitets-PUR (som inte innehåller bubblor), och sån säljs inte på bygghandlar.
                        Vanligt fogskum innehåller förutom polyuretan också olika tillsatser, t.ex. ibland mögelmedel, och väldigt ofta flamskyddsmedel. Det var sannolikt flamskyddsmedlet som gav Kjell hans algproblem - det är fosfathaltigt - och mögelmedlet dödar snabbt fisk.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

• jorgen41
                          • December 2002
                          • 2087

tihi jag vet inte om du jobbat med PUR eller har någon utbildning om PUR och dess hantering ??

Men även "högdensitets" PUR kan innehålla bubblor det beror på hur noga men är vid användningen av det.

Och mig veterligen så innehåller BTN bakgrunderna bubblor i skummet ??

Men visst antimögelmedel är ju inte bra att ha i akvariet ;-). Men just när det gäller PUR så är det isocyanterna som är giftiga men endast när dom inte har härdat eller om man värmer upp det till över 150grader.

Kommentar

• jorgen41
                            • December 2002
                            • 2087

hmm glömde tillägga att jag har aldrig sagt att Kjell har fel vad det gäller sammansättningen av PUR. Men PUR i vilken form det nu råkar vara innehåller isocyanater.

Och Azur det är ju bubblorna som gör att det heter skum ;-)
                            Senast redigerad av jorgen41; 15 February 2005, 11:33.

Kommentar

• Azur
                              • March 2003
                              • 12946

Ursprungligen postat av jorgen41
                              tihi jag vet inte om du jobbat med PUR eller har någon utbildning om PUR och dess hantering ??
                              Nej, jag har researchat det. Jag försökte nämligen göra bakgrund av PUR, men gav upp pga att fogskum är nästan omöjligt att forma på vettigt sätt, bubblorna gav en ful yta, och för att en sån bakgrund i alla fall blir nästan lika dyr som att köpa en BTN.
                              Men även "högdensitets" PUR kan innehålla bubblor det beror på hur noga men är vid användningen av det.
                              Ja, men det innehåller ingen "drivgas" som skapar bubblor med flit, som fogskum gör.
                              Och mig veterligen så innehåller BTN bakgrunderna bubblor i skummet ??
                              Det är nästan massivt. Mycket få & mycket små bubblor.
                              just när det gäller PUR så är det isocyanterna som är giftiga men endast när dom inte har härdat eller om man värmer upp det till över 150grader.
                              Isocyanat är obehagligt när man gör bakgrunden, men påverkar knappast fisken, utan flamskyddsmedlet och eventuellt mögelmedel är problemet, samt eventuella andra tillsatser tillverkaren satt till för att förändra egenskaperna hos polyuretanet.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

Kommentar

Arbetssätt...