nackdelar strukturbakgrunder?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel. A
    • October 2002
    • 22

    nackdelar strukturbakgrunder?

    Hej

    Tänkte inskaffa strukturbakgrund i samband med köpet av ett 310L akvarie. Har inte råd med någon BTN men har sett att Juwel har en enklare enfärgad plattare variant som man då får sätta ihop några stycken av för att täcka hela baksidan (de ser ut som bark i strukturen). Någon som vet hur snyggt det bli med sådana eller kan man då lika väl satsa på en plansch?

    Jag tänkte ha malawi ciklider och inga växter och jag är lite orolig över att alger kommer ta över hela bakgrunden. Någon som har lite erfarenheter om det finns risk att det blir så. Andra eventuella nackdelar med strukturbakgrunder?

  • Torstensson
    • June 2002
    • 1964

    #2
    Hej Daniel...

    För ett tag sedan disskuterades en bakgrund jag köpt, å ngn till kanske va sugen på... Kolla in länken;

    http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3177

    /Torsten


    Kommentar

    • Lukas
      • April 2002
      • 1211

      #3
      Hej!
      Jag har juwel plattor i ett utav mina akvarium, och jag tycker det är mycket snyggare än planch, och ganska prisvärda är de också.
      Så länge du har någon algätare i akvariet, tex ancistrus, så brukar den inte bli allt för algangripen. Jag tycker de bara blir snyggare ju längre tid man haft dem i akvarium.
      Annars är det bara att borsta dem med något, så algerna försvinner.
      /Lukas


      Kommentar

      • Daniel. A
        • October 2002
        • 22

        #4
        fint :-) kanske blir Juwel bakgrund nu då...

        Kommentar

        • Smike
          • October 2002
          • 238

          #5
          Hallå på er i bakgrunden...

          Har inga erfarenheter alls av alger på strukturbakgrund, däremot på glasbakgrund, men det är nåt annat det. Tänker mig dock att alger kommer att se rätt så snyggt ut i lagom balanserad tillväxt. Om vi pratar om enfärgade saker som tex Juwelbakgrunden tror jag dessutom att det sätter lite mer levande prägel på strukturen. Har själv försett mig med Juwelbakgrund till mitt Rio 240. Ville ju ha BTN, men, ja just det - lite för dyrt helt enkelt just nu. Juwelen Kanske inte är världens snyggaste, men klart snyggare än målad eller planchad bakgrund (mitt tycke). Tycka hit och tycka dit - den ser ut att göra sig bra där den sitter i alla fall och ger ett ombonat och behagligt intryck. Nu har jag vare sig vatten eller fiskar i än...

          Men jag har satt dit saken därbak i dag och har stirrat på hur karet ser ut i all sin tomhet när jag har vägarna förbi härhemma, och känner mig nöjd och belåten. Det gick smidigt och skitenkelt, men jag fick värma upp plattorna lite med en hårtork för att räta ut dom, eftersom dom hade en lite lätt bågnande form. Sen var det bara lite skära och klistra.

          Nu har jag tänkt mig att ha Malawisar i. Om man bortser lite från äkta miljökänsla och inbillar sig lite och försöker se det så "naturligt" som möjligt. Så kom mitt huvud fram till att jag skulle montera plattorna på tvären. Juwelbakgrunden har ju utseendeintryck av att likna barkstruktur i "normalläge". Men barkkänslan tyckte jag inte passade in (bortsett från nämnda naturnära intryck). Däremot på tvären så levererar plattorna ett helt annorlunda intryck - lite bergväggkänsla faktiskt. När jag väl kommer igång med vatten och liv och alger börjar frodas med tiden kan det nog bli "nästan på riktigt" - en NPT bakgrun , om inte så förhoppningsvis snyggt i alla fall. Vi får se.

          Hej då och ha det så bra med era bakgrunder - ingenting blir bättre än vad man gör det till

          Smike
          Jag vill ha mer grejer och fler fiskar. Men pengar går lika bra //smike::..

          Kommentar

          Arbetssätt...