sandiga tankar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zeni
    • December 2004
    • 141

    sandiga tankar!

    Spelar det någon roll vilket grus och grovlek man har i ett kar med Malawiciklider?

    hade tänkt mig rådasand i grobleken 0,4-0,8 eller kanske grövre
    nån som har rådasand som kan visa på bild hur det blir i akvariet?

    tips på andra sand/grussorter är också välkomna

    God Jul och Gott Nytt År

    MvH Zeni
  • Fija

    #2
    Kanske inte gäller för malawi, men när vi hade tanganikaciklider så hade vi rådasand (storlek sandlådesand) och det funkade bra för att de kunde ta stora lass med munnen när de grävde. Skulle nog inte haft större sandstorlek till dem. Vi hade minsta sortens engelsk sjösten först, men bytte till rådasand.

    Kommentar

    • Zeni
      • December 2004
      • 141

      #3
      ok!
      Jag tänkte mäst på väsxterna. Vallsneria som jag tänker stoppa i,
      trivs den i rådasand av den grovleken jag nämnde?

      Någon som har någon bild på hur rådasanden ser ut i akvariumet?

      Kommentar

      • Zeni
        • December 2004
        • 141

        #4
        är det inga fler som kan svara på min funderingar... gärna lite bilder på rådasand i karet och sånt...

        skulle jag va väldigt tacksam för..

        Kommentar

        • Lucas_no1

          #5
          Här får du ett med rådasand!

          Titta på mitt 116liters där är det rodasand!
          I mitt större har jag blästersand vilket jag föredrar eftersom det endast kostar 49kr på bildtema för 25kilo.
          Rodasand kostar ca 150kr för samma mängd.
          Kan säga att rodasanden är lite rödare än blästersand.

          Hälsningar Lucas

          Kommentar

          • Masen
            • May 2004
            • 9

            #6
            Hej!
            Har rådasand 0.8-1.2 i min växtburk, och mina Vallsneria trivs utmärkt!



            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=286864

            Kommentar

            • Flykt
              • September 2004
              • 83

              #7
              Ursprungligen skickat av Lucas_no1
              Här får du ett med rådasand!

              I mitt större har jag blästersand vilket jag föredrar eftersom det endast kostar 49kr på bildtema för 25kilo.
              Rodasand kostar ca 150kr för samma mängd.

              Hälsningar Lucas
              Hej! På Bauhaus kan man köpa rådasand 25kg för ca 60kr. Även andra byggvaruhus kan sälja råda mkt billigt. Köpte själv mitt råda på en mindre byggfirma där sålde de rådasand förpackat i exakt samma säckar som på zoo, byggfirman tog 55:- för 25 kg.
              MVH/Helena
              Min zoon:http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=275536
              Flykt

              Kommentar

              • Zeni
                • December 2004
                • 141

                #8
                Det ser onekligen mycket fint ut med rådasand.
                men passar det till malawisar?
                finns det någon kalk i rådasanden? tänkte att det skulle va sanden eller möjligen stenarna jag ska ha i som ska hålla vattnet lite baskiskt.
                Vet att jag har sett rådasand på näter för ca 90 kr för 25kg så 150 låter väldigt dyrt.
                ska kolla byggfirmorna här i stan dom har det säkert ännu billigare...fast det e klart om zoobutiken har det så är det ju redan tvättat och då slipper man ju lägga ner så mycket tid på det..

                Andra sand/grussorter jag har kollat på är ciklidgrus och faxekross (eller vad det heter)... I vilket fall som hellst så ser de väldig ljusa ut och inte alls så som jag kan tänka mig att bottnen i fiskarnas natuliga miljö ser ut.... Tvivlar dock inte på att det skulle var snyggt.

                till sist tack för alla svar!!

                MvH
                Zeni

                Kommentar

                • jimel
                  • August 2004
                  • 253

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zeni
                  ska kolla byggfirmorna här i stan dom har det säkert ännu billigare...fast det e klart om zoobutiken har det så är det ju redan tvättat och då slipper man ju lägga ner så mycket tid på det..
                  Köpte min rådasand på en akvariebutik å den va då inte tvättad men det gick det me.

                  Har fö rådasand i mit malawi kar, vet inte grovleken men tror det är den minsta. Kolla min zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275432
                  Här är min Zoonen

                  Kommentar

                  Arbetssätt...