Har alla tema tank eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kitty
    • December 2004
    • 50

    Har alla tema tank eller?

    Hade inte tänkt att köra arter från samma värdsdel ens, finns det nåt annat skäl än intresse att ha tema tank?
    knaske att jag gör ett sånt akvarie sen nu har jag fullt sjå att hitta växter och fiskar jag gillar, utan att begränsa mig....
    Kör så de` ryker!
  • Neptun
    • March 2004
    • 719

    #2
    De flesta med akvarium bryr sig inte ett dugg om ifall deras växter och fiskar är från samma slags biotop eller kontinent.
    Att många på zoopet försöker hålla biotopriktiga akvarium beror nog snarare på att de (vi) är lite mer akvarieintresserade än gemene man, och att det är kul att eftersträva fiskarnas naturliga miljö i så stor grad som möjligt.
    Själv blandar jag fiskar och växter från alla olika delar av världen i mitt stora kar. Väljer utifrån vad jag tycker är vackert.
    "Failure does not require planning"

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      den största fördelen med att ha fiskar och växter från samma ställen är ju att de har samma krav på vattenvärden. annars kan man ju blanda hur man vill. och ajg tror attdte är få som har HELT biotoprikiga kar. till exmepl brukar de flesta malawi-akvarister gladeligen länga ner en ancistrus ellr två för att hålla reda på algerna.
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        hej. Jag har en s.k "fisksoppa" i båda mina akvarium. Kanske inte så genomtänkt men ack så fint!
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Myzco

          #5
          Ursprungligen skickat av Nils Holmström
          den största fördelen med att ha fiskar och växter från samma ställen är ju att de har samma krav på vattenvärden.
          Jo, men är det inte så att de flesta har samma vatten oavsett om de skulle ha amazonas eller asien eller afrika. Jag menar, det är inte många som håller på å fifflar med vattnet, tex höjer eller sänker pH. Eller det kanske sänks respektive höjs tillräckligt om man har rötter respektive kalksten eller liknande?

          Det jag menar är att många tänker inte på vattenkvaliteten men dom tänker på att ha fiskar och växter från samma biotop.

          Kommentar

          • Kitty
            • December 2004
            • 50

            #6
            Tack för svar : ) Jag tänkte ha lite bambu i akvariet, bara för fint å då tänkte jag att man kanske skulle köra en asien biotop men det verkar så krånglit så jag kör nog fisksoppa me grönsaker ; )
            Kör så de` ryker!

            Kommentar

            • Shagrat
              • September 2004
              • 335

              #7
              Asienbiotop är väl inte så krångligt. Finns massor av snygga asiatiska växter och fiskar.
              Ja, jag vet att jag inte kan stava....
              Min zoon

              Kommentar

              • Kitty
                • December 2004
                • 50

                #8
                Jasså men det är så drygt att söka....nu blev jag lat, men kollar det en annan dag när jag piggnat till ; )
                Kör så de` ryker!

                Kommentar

                • Glenn
                  • April 2002
                  • 3904

                  #9
                  Jag körde asienbiotop förut med fiskar och växter från asien. Det var mest en rolig sak bara=P Sen efter ett tag så fick 2st kap lopez killi flytta in=D

                  /Glenn
                  Mvh /Glenn

                  Min Zoon

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    Ursprungligen skickat av Myzco
                    Ursprungligen skickat av Nils Holmström
                    den största fördelen med att ha fiskar och växter från samma ställen är ju att de har samma krav på vattenvärden.
                    Jo, men är det inte så att de flesta har samma vatten oavsett om de skulle ha amazonas eller asien eller afrika. Jag menar, det är inte många som håller på å fifflar med vattnet, tex höjer eller sänker pH. Eller det kanske sänks respektive höjs tillräckligt om man har rötter respektive kalksten eller liknande?

                    Det jag menar är att många tänker inte på vattenkvaliteten men dom tänker på att ha fiskar och växter från samma biotop.
                    Jodå, det är ju möjligt. själv tänker jag inte på vattenenvärden så mycket, jag har istället anpassat mitt fiskval till vad ajg har i kranen. hade jag inte gjort det hade jag nog miklat med vattenvärden.

                    personligen tycler jag att det rätt ofta blir snyggare med fiskar från samma område. till exempel ser det rätt skumt ut med malawisar och tanganika i vanliga sällskapskar, eftersom de skiljer sig rätt mycket beteende- och utseendemässigt från säg tlilexmepl slöjstjärt, guppy och gurami för att at några klassiska sällskapsfirrar
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Myzco

                      #11
                      personligen tycker jag OCKSÅ att det rätt ofta blir snyggare med fiskar från samma område.

                      Kommentar

                      • Kitty
                        • December 2004
                        • 50

                        #12
                        det blir inriktat mot asien iallafall men sen händer det ju lätt att man trillar dit och köper en firre som inte kommer från "rätt" ställe, likaså me växter.
                        Men det blir ju som sagt snyggast om man har allt lite enhetligt, ska försöka med det, jag lägger ut en bild sen så får ni se hur det blev : )
                        Kör så de` ryker!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...