Hej, jag testade just att sätta i bamburör i akvariet men tyckte att röret var för ljust (tog över). Så jag tänkte att det kanske skulle gå med Vassstrån från svenska sjöar det borde väl gå eller??? Dem har ju en rot så det kanske skulle gå att plantera.
Bambu???
Kollaps
X
-
Hej Chrille,
Jag har inte själv testat, men jag tror att vasstrån skulle ruttna ganska snabbt och därmed smutsa ner vattnet.
Så om du testar, håll noga koll.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Akvaristiska hälsningar
Kjell
Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt. -
jag har levande bambu i mitt kar ! sen har man en mamma som har egen blomsterbutik oxå ...men det funkar ruskigt bra ! blir riktigt fin när det får växa till sig lite + att rötternna som är långa trådar funkar bra för yngel !Go Fish*Kommentar
-
-
Jag har sån där bambu i mitt 60l kar (det är ingen riktig bambu tror jag men kallas så). Kolla här: http://www.akvarieguiden.nu/bildarkiv.php?go=visabild&id=3289. Fungerar kanon bra men det är bara en av dem som växer. Den andra bara lever men växer inte ett jota.
Mvh AndreasKommentar
-
Den levande "bambu" som ofata säljst i just raka eller skruvade varianter är inte bambu utan en form av dracena, vilket säkert många av er vet. Hur de trivs i akvarier vet jag inte med säkerhet, men skulle tro att de tröttnar efter ett tag. Det finns även levande riktig bambu att få tag i men jag skulle inte våga stoppa ner det i ett akvarium. En idé är i och för sig att höra sig för om man kan komma över rea plantor som inte mår så bra och bara använda själva stammarna i karet. Man drar av gamla blad och dylikt men får ändå en stam som ser mer naturlig ut än de barskrapade bambukäpparna man använder som blomsterpinnar. På mitt gardencenter där jag jobbar kostar en frisk bambuplanta med en höjd på ca 1-1.5 m ca 130:- så det kan vara värt att fråga runt även om man bara ska slakta den..
hälsningar KalleMVH Kalle
"Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på AlnarpKommentar
-
Kommentar