Hjälp mig inreda mitt 110l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • strider
    • April 2002
    • 176

    Hjälp mig inreda mitt 110l

    Hej, jag köpte ett nytt juwel rekord 110l i går.
    Har nu slängt ner alla växterna, och inrett det provisoriskt.
    Här finns en stor bild på det:
    http://www.badanka.com/upload/uploaded/DSCF0588.JPG

    Jagh har tänkt att köpa en stor rot, plus slänga i lite mindre stenar så jag kan göra små grottor.
    I akvariet skall det finnas några pansarmalar, några hongkong pleco, kanske nån liten l mal, och ev några fengäddor om det finns så små?

    Kom med förslag, inga jättesvåra växter, ska jag ha i pga att jag inte sysslat med växter tidigare:-)
    Inte heller några fula porslins dykare eller nåt sånt tjafs.

    MVH/ Nicklas
    /Sven Hund
  • strider
    • April 2002
    • 176

    #2
    Finns det ingen? Buhuu...
    Jag som är så sinnessjukt dålig på sånt här måste ha hjälp.
    Jag ger 10.000 dollars till bästa förlag....nej det har jag föresten inte råd med. Men det vore snällt om nån hjälpte.
    /Sven Hund

    Kommentar

    • sammy
      • March 2004
      • 282

      #3
      Hejsan!

      Personligen så tycker jag att det är bättre med fler av en växt än många olika, tycker att det kan se plottrigt ut, precis som med fisksoppa
      240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
      270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
      54 l. Fiskhotell

      Kommentar

      • strider
        • April 2002
        • 176

        #4
        Det är 2 av varje, men de sitter ihop, ska köpa fler, men innan jag fått i nån rot så jag ser hur många det får plats, så avvaktar jag.
        sen funderade jag på att sätta i ett hamster hjul, inte en plast dykare men ganska roligt:-) nej föresten...
        /Sven Hund

        Kommentar

        • strider
          • April 2002
          • 176

          #5
          jag skall lägga in en eftertråd med resultaten av all hjälp jag fått, tack/ Nicklas.......
          /Sven Hund

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Om du inte har så mycket vana av växter så tror jag att alla växterna utom javaormbunken kommer att dö. Köp fler av javaormbunken, den är snygg när den tar sig.

            Inredningssmak är ju väldigt individuell, men det finns en del "regler" som konstnärer och designers använder sig av som man kan använda.

            Den ena är det gyllene snittet. Många av dom stora konstverken är gjorda enligt denna. Sätt en punkt längst bak i karet, gärna längt åt vänster eller långt åt höger. Absolut inte i mitten! Se en linje från varje främre hörn till just den punkten. Den linjen kan du använda för att skapa en upplevelse av större djup. Det kan röra sig om nivåskillnader i växtligheten, rötter, stenar eller annat som befäster linjen. Det knepiga är att linjen skall bara vara tänkt. Om iaktagaren ser en klar linje upplevs det som fult. Därför kan man inte se områdena som linjerna avgränsar som zooner som för krig med varandra, utan det måste vara flytande längst med linjen.

            Ett för plottrigt kar med för många olika detaljer, växter rötter, stenar ger ett stressigt intryck. Men ett kar med enbart en växt eller en rot kan upplevas som tråkigt. Ett bra sätt att komma ifrån detta är att ha 1/3 av karet vilt och med många intryck och 2/3 enformigt/mindre intrycksfullt. Konstnärer kallar det för den gyllene tredjedelen.

            Kom ihåg att symetri oftast upplevs som fult, ändå strävar de flesta som inte har den kunskapen mot just symetri i tron att det blir finare. När man nått fram kan man inte förstå varför det blev så fult.

            Lycka till
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • johanna95
              • December 2003
              • 26

              #7
              Men, en stilla undran, förmodligen ser jag fel på bilden,
              men det ser ut som du ställt karet med risk för att det med tiden kan bli bananformat, om inte själva skivan är rejält kraftig, eller?

              mvh Johanna

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ser onekligen farligt ut. Tänkte inte på det innan.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • imported_n/a
                  • December 2004
                  • 80

                  #9
                  Fråga ist djuraffärn! Onödigt att fråga saker&ting här!
                  <font color="limegreen"><font face="Comic Sans MS">Jag har haft Kampfisk och Slöjsjärtar. Har inga fiskar nu.
                  Men jag är duktig på fiskar att hjälpa er =)</font id="limegreen"></font id="Comic Sans MS">

                  <font size="4"><center><font color="red"><font face="Georgia"> God Jul & Gott Nytt År </font id="Georgia"></font id="red"></center></font id="size4">

                  Kommentar

                  • smurfmats
                    • February 2003
                    • 3538

                    #10
                    är det inte vad forumet går ut på fiskälskare?

                    jag tycker som föregående talare, balnda inte för många växter eller stenar utan håll dig till ett par..
                    tråden om fjärilars lek!

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      när det gäller gruset rekomenderar jag att lägga det med mer i bakkant än framkant, så att det sluttar, det skapar djup.

                      skaffa gärna någon slagt bakgrund, helst mörk och inte för plottrig. en bild på en stor rot, eller en bergvägg brukar vara snyggt

                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • lenis3
                        • June 2004
                        • 2254

                        #12
                        är karet inte för litet för fengäddor?


                        tips: ett stim på minst 10 sebrafiskar vore väl kul, de är tåliga och mycket rörliga. Dock MÅSTE du ha minsta lilla öppning förtäckt, då de annars hoppar ut.

                        jag har i stort sätt bara javaormbunke och vasilliera i mina 2 x 100l kar och det funkar. dock är ormbunken min klara favorit då vasilleran växer så mycket och "tar över" karet. (om man inte ansar...)
                        Min zoon
                        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

                        Kommentar

                        • Lucas_no1

                          #13
                          Börja med en bakgrund och jobba dig frammåt. :-)
                          Enkelt billigt tipps.

                          Bygg en i frigolit och placera bakom karet.
                          Du får ett helt annat djup med en sådan.

                          Kommentar

                          • strider
                            • April 2002
                            • 176

                            #14
                            jag hatar bakgrunder:-) Har en kartongbit...
                            Jag har köpt en rot i dag och en till java ormbunke.
                            Slängde ner dem provisoriskt igen, lite bättre ser det iaf ut.
                            Och skrivbordet är uppstöttat så det är ingen fara.

                            Här kommer en bild med det nya resultatet.

                            Och det med fengäddorna var en fråga, jag igentligen visste svaret på, men tänkte att nån djurplågare kunde övertala mig att det var ok:-)
                            Det blir minst 2 hongkong pleco, 4 långsträkta pansarmalar, en grenmal, en banjomal, och nån vanlig firre?

                            Jag har haft 2 små akvarier med växter i, ett 150 och 1 300, det gick fint, lade ej ner nån möda att tala om.
                            Men jag måste säga att jag föredrar grov inredda störa akvarium med typ 2 rötter och stora stenar. Har ett sånt oxå.

                            Här e det nya provisoriska resultatet.
                            http://www.badanka.com/upload/uploaded/DSCF0610.JPG
                            /Sven Hund

                            Kommentar

                            • strider
                              • April 2002
                              • 176

                              #15
                              Glömde att tacka, speciellt tropfrog för ett vettigt svar.
                              Jag har gett upp, och låter tjejen som är väldigt konstnärligt lagd på alla plan, fixa detta när hon har tid.
                              Men goda råd är såklart välkomna.
                              /Sven Hund

                              Kommentar

                              Arbetssätt...