Cirkulation i BTN-modul på bottnen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mogwai
    • November 2002
    • 3021

    Cirkulation i BTN-modul på bottnen

    Har nu fått hem mina 2 moduler som jag beställt och ikväll så ska de på plats i karet.
    De ska ju bli som klippor som reser sig upp ur sanden.

    Följande funderingar har dykt upp i skallen under morgonens timmar, allt eftersom hjärnkontoret vaknat till liv med några muggar varmt thé.

    Att man ska borra små hål i dem har jag läst, så att inte flytkraften blir för stor, men då kommer nästa fundering.
    Det vatten som fyller dessa moduler, de ska ju silikonas fast på bottenglaset, vill man ju inte ha allt för stillastående.
    Hur göra då ?? Nån som har någe bra förslag.
    De kommer ju att omges av sand, Biltemas Blästersand.
    Jag ska inte ha något bottenfilter, utan filtreringen kommer att skötas av ett Ytterfilter, Eheim Termo Proffersional.
    Cirkulationen i karet kommer att stärkas av det gamla ytterfiltret, där en slang bland annat är dragen så att vattnet bakom Aqua Rock-bakgrunden kommer att cirkulera även det.

    Det kanske inte ens gör någe att det blir stillastående vatten under dessa moduler, men man vill ju inte riskera någe då jag bla. kommer att ha discus i karet.
    Ja just det, det är på 480 liter om nån undrar.

    Tacksam för era åsikter om det hela.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Vet många (däribland jag själv) som har BTN-moduler på botten på det sätt du beskriver under åtskilliga år utan att det har varit några som helst problem.
    Sköter man bara vattenbytena skall det inte vara några problem.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Mogwai
      • November 2002
      • 3021

      #3
      Tack för det Kjell. Då slipper jah oroa mig. Tänkte sätta några frigolitbitar mellan så att man inte limmar hela kanten solitt mot botten. Hålen är borrade, han sambon var så flitig igår kväll.

      Kommentar

      Arbetssätt...