Bygga frigolitbakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    #16
    om du byggar i frigolit tar den mera plats än btn gör +det är lika svårt att få tätt mot baksidan.Mn du kan ju göra som jag har gjort att placera filter bakom bakgrunden .Jag har ca40l i ett1000 l kar om du gör som så att du limmar ,efter alle kunstens regler med silicon och sedan fyllar vatten i bakgrunden först då ser du var det ev läckar ut .Om du har för stora springar kan du stoppa filtermatta in för att inte fiskar kan ta sig in ,det motverkar även alger bakom "tror jag"
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #17
      Bygg den i frigolit, så kan du om det roardig minska lyftkraften, samt utrymmet den stäler, denom att skära rent den bakifrån, viss försiktighet bör dock iaktagas, då det kan bli FÖR tunt, med risk för att det går sönder som följd.

      Vad det gäller glasfiber bakgrunden, var den inte riktigt i mitt tycke, men den hade antagligen gått att modifiera..
      Själv håller jag för närvarande på att trixa ihopa en gjuten/murad bakgrund av cement och kolsten.... det blir inte mycket kalkcement, utan mest som "klister".. nakdelen är ju klart att den kommer att behöva ca ett halvår på sig att härda färdigt, och lakas ur i vattenbaljor, fördelen är.. Um, jag vet faktiskt inte, det var en kul grej helt enkelt.

      B!

      Kommentar

      • champ
        • May 2003
        • 167

        #18
        Med frigolit ligger den platt mot bakrutan = inga fiskar eller alger där... fiskarna kom dessutom in genom att hoppa över bakgrunden. Risken att den blir för tunn är inte stor...utgick från en 10cm tjock platta.. all teknik får plats bakom bakgrunden då det är ett ytterfilter... bara göra gångar för slangar... och nej, den tar INTE på långa vägar så mkt plats som en btn... me den va det kanske 120 liter kvar max... min frigolit blir 160-170 framför. Självklart... jag hade ingen aning om hur man monterade en btn på den tiden men jag skulle tycka det var riktigt kul att få en riktig btn i mitt 540L malawi.. varför inte iaf försöka använda det man redan har då
        Inte alltid jag har rätt... men oftast

        Kommentar

        • champ
          • May 2003
          • 167

          #19
          Hej igen!

          Nu har jag kommit så långt att jag ska lacka bakgrunden.. vad kan man använda för lack förutom epotex? hörde nån gång att golvlack skulle funka, isf vilket? Ska man lacka bara framsidan man arbetat med eller hela bakgrunden?

          tack för svar
          Inte alltid jag har rätt... men oftast

          Kommentar

          • Hasse H
            • August 2004
            • 2111

            #20
            Du behöver bara lacka den sidan som är målad, inte de sidor som ska limmas mot glaset.

            Jag rekommenderar aldrig nåt annat än Epotex-lack, den är gjord för att vara under vatten i många och brukar sällan ge några problem. Har själv dåliga erfarenheter av golvlack, men andra har lyckats bra så visst går det ibland.
            mvh Hasse
            Det man inte vet, har man ingen aning om.

            Kommentar

            • champ
              • May 2003
              • 167

              #21
              va kostar epotexen egentligen? hört att den ska va snuskigt dyr... Någon med goda erfarenheter av golvlacker?
              Inte alltid jag har rätt... men oftast

              Kommentar

              • kawwe
                • October 2004
                • 26

                #22
                Hejsan
                Jag har alldeles nyss köpt 1 liter (eller 1 kilo) epotex-lack och jag fick betala 445 kr inklusive postförskott och frakt.
                Jag köpte den direkt från epotex.se (halva priset mot återförsäljarna)
                Lycka till /kawwe

                Kommentar

                • maola
                  • January 2005
                  • 115

                  #23
                  Jag var hos Epotex idag och köpte 1 kg för 303:-

                  Kommentar

                  • Silfver
                    • December 2004
                    • 78

                    #24
                    fågelsand?

                    har hört från nån här på zoopet att man kan använda fågelsand
                    ???
                    hur gör man då hur ser det ut?
                    jag började som tonåring ...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...