Svart sand av diabas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tarzan
    • December 2004
    • 4

    Svart sand av diabas

    Kan man använda Mekonomens blästersand av diabas i akvarium?
    Nån har varnat för blästermedlet aluminiumsilikat från Biltema men jag tror inte det är samma sak va? Aluminiumsilikatet skulle visst vara vasst som glas men diabasen jag känt på var inte särskilt vass tycker jag.

    Är den giftig eller finns det nån annan anledning till att inte använda den, nån som vet?
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

    #2
    Diabas är inte giftigt som bergart. Släpper inte ifrån sig ett vitten. Hårt som attan. Kolla NOGA med biltema att de GARANTERAR att det inte är ngt mer i säcken än diabassand. Fanns inte på "mitt" biltema...
    Däremot hade de säckar som det stod aluminiumsilikat på.

    Kommentar

    • tarzan
      • December 2004
      • 4

      #3
      De hade mindre burkar på ett och fem kilo som var märkta med diabas, de finns i katalogen också. Hittade en 25-kilossäck av annat fabrikat och jämförde, tittade alltså. Det såg precis lika ut men det stod inte vad det var i säcken. Han i kassan såg inte ut som nån som garanterar nånting överhuvudtaget men han sa att det var "precis samma"...

      Kommentar

      • Tottofagrin
        • July 2003
        • 330

        #4
        Den blästersand av diabas jag har sett har varit avsedd för slutna system där sanden sugs upp och återanvänds och har varit jävligt dyr, som diabas också är i större bitar. Jag tror inte den "vanliga" blästersanden i större säckar är ren diabas. Det finns ju en anledning till att de skriver ut innehållet på en mindre förpackning och inte på en annan större... Den ena lite finare, den andra lite mer slit o släng. (så tolkar jag det iaf..)

        Men om du vill hutta ner diabas i karet så gör det nog inte nåt för fiskarnas skull. Om den inte är för vass och fiskarna går o rotar i sanden förstås...

        /Kalle
        MVH Kalle
        "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

        Kommentar

        • ICEBOX
          • April 2004
          • 150

          #5
          Jag mailade Mekonomen här i Luleå ang blästersanden, och fick följande svar:
          "Vi har även 'Blästersand 2 - naturblästermedel, mycket snabb avverkning och
          låg dammnivå. Lämplig för såväl friblåsning somblästerkabiner. Hög densitet
          vilket begränsar spridningen av materialet och starkt reducerar
          avfallsvolymen.'
          Den kostar 374:-/25l säck."

          Undrar om något företag som sysslar med blästring - typ karosserifirmor e dyl - kan tänka sig att sälja billigare... Kan vara värt att testa...
          375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

          Kommentar

          • tarzan
            • December 2004
            • 4

            #6
            Det var nog inte bra...

            ...ändå.
            Den kan inte varit ren och ogiftig.
            Ett par räkor har klarat sig när de flesta andra dött, tillsammans med en siamesisk algätare. Sånt kan väl hända. Men det skumma är att den algätare som klarat sig verkar ha svårt att simma. Ryckig och stillsam. Och tungmetaller ger väl nervskador vad jag vet.

            Har bytt sanden nu. Inga mer experiment. Så.

            Kommentar

            • mats m
              • September 2002
              • 515

              #7
              Hej.Jag köper sand som heter Baskarp och är en ren blästersand(natur).Förpackning 40 Kg.- 80Kr. i Stenungsund.MVH Mats
              http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

              Kommentar

              • tarzan
                • December 2004
                • 4

                #8
                tröttsamt detta...

                Ursprungligen postat av mats m
                Hej.Jag köper sand som heter Baskarp och är en ren blästersand(natur).Förpackning 40 Kg.- 80Kr. i Stenungsund.MVH Mats
                är den svart allså?
                den svarta blästersand jag provat var också från askania. svart.
                f ö simmar den och äter igen, siamesen, tre dar efter sandbytet...

                Kommentar

                • mats m
                  • September 2002
                  • 515

                  #9
                  Hej.
                  Det ni kallar sand är inte sand utan kross och det är en stor skillnad.Sand är rundkornig.Baskarps sand är naturfärgad.
                  MVH Mats
                  http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                  Kommentar

                  Arbetssätt...