Stenar från havet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • §Ika
    • July 2004
    • 34

    Stenar från havet?

    Hur är det egetligen; Går det att ha stenar från havet i ett sötvattenskar?

    Jag har ett 90liters och skulle vilja ha lite stenar i mitt det, och eftersom man bor intill kusten så så lätt att hitta där

    /Erika
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Skölj dem så går det nog bra...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • §Ika
      • July 2004
      • 34

      #3
      okej, vad bra.
      Tackar!

      Kommentar

      • HazelCR

        #4
        eller gör mer än skölj, koka dem, så överlever inte eventuella kryp från havet. Undvik glänsande stenar, metaller bör ju undvikas.
        Det finns tester som man kan göra, men jag tror inte att man skall överdriva faran. Jag har botaniserat och plockat till mina akvarium lite varstans och det verkar att ha fungerat.

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Utanför Halmstad kan du hitta hur mycket sten som helst. Grötvik är en bra plats. Du behöver inte koka dem, räcker att skölja dem i varmt vatten. I trakterna av Halmstad så är de flesta stenarna av gråsten och de har inga farliga mineraler i sig.

          Guy
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Patrik_växjö
            • July 2002
            • 2046

            #6
            Vadå koka?? jag har sten från Ölandskusten och insjöar runt Växjö och de är inte kokade. Har haft dem i karen i över ett år och inget har hänt!
            / Patrik /

            Kommentar

            • Mathias-D

              • December 2002
              • 1122

              #7
              Det är väll in smaksak men det kan ju komma in parasiter om man inte kokar stenar lr sand.

              Kommentar

              • Patrik_växjö
                • July 2002
                • 2046

                #8
                Ursprungligen skickat av Mathias Dahlström
                Det är väll in smaksak men det kan ju komma in parasiter om man inte kokar stenar lr sand.
                Den så kallade "risken" ser jag som minimal! Och det är inget som jag är direkt rädd för, de är ju naturliga eftersom de kommer från naturen...

                Det som kan vara lurigt är ju om det finns onaturliga saker i vattnet, efter tex ett oljeutsläpp eller så..

                Men jag kokar iaf inte, lite spänning ska det vara i livet.
                / Patrik /

                Kommentar

                • Laesk
                  • March 2004
                  • 399

                  #9
                  Jag har hämtat ca 300kg sten från en stunmur en bit från mitt hus. Och bara spolat av dem med en vattenslang, sen direkt ner i karen. Inga problem!
                  http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

                  Kommentar

                  • rindberg
                    • March 2004
                    • 196

                    #10
                    Parasiter från havet (=saltvatten) kan dom verkligen göra någon skada i sötvattens akvarie? Undrar om dom ens överlever?

                    Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                    Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                    Kommentar

                    • Anna Munkhammar
                      • September 2004
                      • 143

                      #11
                      Känner man sig osäker tycker jag det är helt ok att koka, är ju faktiskt inte sååå mycket extra jobb om det nu inte är hur mycket sand och sten som hellst.
                      .:Omplacering av fiskar:.
                      Tyvär spolas det fortfarande ned levande och fullt friska fiskar i våra toaletter. Dessa fiskar går en plågsam död till mötes. Tråkigt när de skulle kunna få ett bra liv hos någon annan. Fiskars värde är lågt för många men jag hoppas att fler får upp ögorna för att INGET djur är slit och släng!
                      http://www.geocities.com/meadowskaniner/omplacering.html

                      Kommentar

                      • Patrik_växjö
                        • July 2002
                        • 2046

                        #12
                        Jag ser kokning av natursten som att tvätta en nytvätad bil... Ogjort arbete...
                        / Patrik /

                        Kommentar

                        • HazelCR

                          #13
                          Tänk att det blev så många inlägg om kokning av stenar om man känner sig lite osäker...anledningen till att jag skrev det är;
                          att det är ett gammalt råd samt,
                          att det står på Nordiska ciklidsällskapets FAQ under avdelningen inredningsmaterial, (där Kjell bl.a.är den ansvarige).

                          Tilläggas kan att jag själv oftast nöjer mig med att göra rent dem med en efterföjande spolning med så mycket varmvatten som hetkranen förmår.

                          Kommentar

                          • Gud bevare Tsaren
                            • April 2004
                            • 276

                            #14
                            <b>HazelCR:</b> Den temperaturchocken plus allt klor lär nog ta död på det mesta. Inte för att det som eventuellt lever skulle vara farligt på något sätt.

                            Koka eller inte koka. Sprolla, säger jag bara.

                            Det finns egentligen bara en sak som är riktigt säker: Östers IF från Växjö är en av Sveriges genom tiderna mest framgångsrika fotbollsklubbar med fyra historiska SM-guld, once taking on the likes of Bayern München, Roma and Fiorentina.

                            Det, mina damer och herrar, är vad jag kallar stolthet och ära.

                            Gud bevare Östers IF - Stolthet och Ära

                            Högaktningsfullt
                            Gud bevare Tsaren och Hans familj

                            (Och nej, <b>HazelCR</b>, jag är inte spritt språngande galen, bara litet speciell och det är ju, när det kommer till kritan, något som vi alla faktiskt är)

                            Kommentar

                            • rindberg
                              • March 2004
                              • 196

                              #15
                              Ursprungligen skickat av Patrik_växjö
                              Jag ser kokning av natursten som att tvätta en nytvätad bil... Ogjort arbete...
                              Hmmm... nja stenar som kommer från havet kan väll knappast anses vara rena? Kokning kan väll dock vara lite överdöd, men göra rent stenen bör man ju göra. Kanske vara det du menade?

                              Kan inte kokning göra att man frigör skit som finns i stenen? Alltså gör den mer farlig?
                              Det är viktigare att veta vad man inte kan än att veta vad man kan.
                              Utan C skulle vi bara ha Obol, Pasal och Basi

                              Kommentar

                              Arbetssätt...