Bakgrundsfråga!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stingray
    • January 2004
    • 35

    Bakgrundsfråga!

    Jag har ett 540 liters akvarium (150*60*60) som jag funderar på att sätta in en bakgrund i. Hade tänkt mej någon billigare variant typ: http://www.pwss.nu/product.asp?intProdID=402
    Nu till min kanske korkade fråga: Måste man tömma ur allt vattnet och limma fast bakgrunden? Det går inte att trycka ner den med en del vatten kvar i? Anledningen till frågan är att akvariet är igång med fisk i och jag har ingenstans att göra av dom medans jag tömmer och sätter i bakgrunden. Kom gärna med förslag på hur jag ska göra!
    Mvh Aron
    "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    #2
    Jag har hört talas om någon form av silicon som ska kunna användas i ett vattenfyllt akvarium med fiskar i men jag tycker det låter vanskligt. Jag tror att det bästa är att göra det ordentligt.

    Kanske har du någon bekant som jobbar som bagare, dom brukar vara en bra källa till stora hinkar. Sirapshinkar skulle kunna fungera som ett temporärt akvarium under tiden du donar på med bakgrunden.
    Dom brukar man få gratis på bagerier om man frågar snällt och jag tror att dom är på 23 liter.

    Du behöver bara ca 20 hinkar för att kunna spara allt vatten. =)
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

    Kommentar

    • Stingray
      • January 2004
      • 35

      #3
      Ok det kanske vore det bästa att ta ur allt och göra det riktigt. Men hur länge klarar sig fiskarna i hinkar då? Det tar ju ett tag innan silikonet har torkat och man fyllt karet igen. Och hur gör man med pumparna? Ska man ha dom igång i en hink också? Jag har just nu 1 ytterfilter och 2 innefilter.
      "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger

      Kommentar

      • Laesk
        • March 2004
        • 399

        #4
        Jag har en sån bakgrund i mitt ena 375 liters.

        Måttet på bakgrunden var så perfekt, så jag kunde bara kila fast den där bak. Dvs jag använde inget silicon.

        Sen är ju ditt 10cm högre, så de kan ju va bra då att limma fast den.
        Eller om du "staplar" upp den på nått sätt.
        http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

        Kommentar

        • Schull
          • August 2004
          • 2889

          #5
          Har haft fiskar i badkaret några dagar (rymmer väll en 300L iaf)
          och det funkade bra. Råkade ut för en läcka och behövde flytta fisken snabt, se bara till att lägga i inner filtrett oxå,sen är det ju lätt att göra vatten byten ;-)..
          Hela detta inlägg uppnår verkshöjd och är SKYDDAT av copyrightslagen!

          Kommentar

          • Nils Holmström
            • November 2004
            • 2195

            #6
            Det går fint att kila fast den, det gjorde jag också. Se bara till så att dte inte blir några springorpå sidorna, som jag fick, med fiskar som gömmer sig som följd.
            222 liter Malawi

            Kommentar

            • Stingray
              • January 2004
              • 35

              #7
              Ok, tack så mycket för hjälpen. Ska köpa en sån och testa och se hur det blir.
              "You can pick your friends, you can pick your nose but you can´t pick your relatives" /Booger

              Kommentar

              • Nils Holmström
                • November 2004
                • 2195

                #8
                jag tycker helt klart att det är värt priset, man får en snygg bakgrund för inga pengar alls. se bara till att inte ha belysning rakt på då den kan se lite plastig ut då.
                222 liter Malawi

                Kommentar

                • Maya
                  • November 2003
                  • 1162

                  #9
                  Går själv i samma tankar som du angående bakgrunden...men jag måste vänta tills nästa år pga ekonomi...... återkom gärna i detta inlägg o rapportera hur det gick....
                  Mvh M.
                  Tänk att så lite... kan göra så mycket....
                  Min zoon Mitt Bildgalleri Min Dagbok
                  Min hemsida om hoyor & pelargoner

                  Tempora mutantur nos et mutamur in illis

                  Kommentar

                  • Nils Holmström
                    • November 2004
                    • 2195

                    #10
                    jag satte som sagt in precis en sådan nyligen, problemen jag stötte på var att alla fiskarna hamnade på fel sida när jag krånglade ner bakgrunden, för jag har en såndär metallbalk i mitten på karet så det gick inte att bara trycka ner den. Så ajg fick fiska upp allihop och ta ut all inredning, dessutom var jag tvungen att skippa frigolitplattan i botten, för den flöt upp när jag runsetrade om gruset för att fåbakgrunden på plats. men så här i efterhand så gjorde det inget, för annars hade ju på den (onödigt tjocka) frigolitplattan och bakgrunden stulit en massa utrymme, så det fick bli antingen eller.

                    sen när jag väl fått i bakgrunden så var ju problemet att fiskarna simmade in bakom genom en liten, liten glipa i kanten, men det är avhjälpt nu med en extra bit bakgrund som ajg fick över när jag sågade till den (bakgrunden alltså). de allra minsta kommre fortfarande in, mendte är lättare att hålla koll på tre små fiskar än allihopa...
                    222 liter Malawi

                    Kommentar

                    • Nils Holmström
                      • November 2004
                      • 2195

                      #11
                      jaha..tydligen kommer även de andar in där också, om dom verkligen anstränger sig...skit också, men men, så länge ingen går och dör därinne så är det väl okej...
                      222 liter Malawi

                      Kommentar

                      • nilssonnet
                        • January 2004
                        • 603

                        #12
                        Bytat akvarium nyligen och hade en del malar och en Black ghost i en 70-litersbalja fylld till 2/3, matade som en dåre dagarna innan dom fick gå till baljan och sen matade jag inte på en vecka (för att vattnet inte skulle bli dåligt) och hade bitvis en luftpump, bitvis ingen pump alls. Gick finfint, ingen fisk dog.
                        Na klar!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...