rötter somn ger gult vatten !?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FinaFisken
    • March 2004
    • 184

    rötter somn ger gult vatten !?

    jag har en liten rot och en stor rot i mitt 160 liters akvarie. vårat vatten är brunt även fast vi nyss har gjort ett helvattenbyte på akvariet. vi ringde till våran lokala akvarieaffär och han sa att det var rötterna som färgade vatnet brungult. kan det vara så? vi har en ancistrus , och några andra malar som bor inuti den stora roten. vi funderar på att ta bort rötterna så att vi får klarare vatten , men då har ju ancistrus :en ingen bostad , han har bott i roten ca 4 år nu . och han är näst intill omöjlig att få ut därifrån. han som jobbar på akvarieaffären sa att det bara var bra med det gulbruna vattnet , men att det inte är så trevligt att titta på .
    =)
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    ja det är rötter som färgar. själv tycker jag det bara är fint med tefärgat vatten, men det är väl en smaksak... farligt är det iallafall inte..
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • twistedfish
      • August 2003
      • 140

      #3
      Fördelen är om du har fler sydamerikanska fiskar i karet så vill de ha ett svagt surt vatten vilket rötterna hjälper till med genom minska hårdheten på vattnet.
      220 l med Sorgmanteltetror, Svart fantomtetror, Kejsartetror, Rasbora hengeli, två botier, en mal som jag köpte som blå antennmal(har inte hittat den på senare tid) samt en annan mal som jag inte har hittat här på zoopet. Har nu även köpt två l-66 malar. Plus en del kejsartetra yngel

      Kommentar

      • Laesk
        • March 2004
        • 399

        #4
        Ursprungligen skickat av twistedfish
        Fördelen är om du har fler sydamerikanska fiskar i karet så vill de ha ett svagt surt vatten vilket rötterna hjälper till med genom minska hårdheten på vattnet.
        VF och F1 ja... Näst intill resten växer ju upp i kranvatten. Så säga att dom "vill ha" surt osv, de tycker jag är fel.
        http://hem.bredband.net/b396924/web/index.html
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=184765

        Kommentar

        • patrick
          • November 2003
          • 178

          #5
          låt roten ligga i en balja i 1 vecka och sedan släpp i den i burken
          Patrick

          Kommentar

          • uffe
            • January 2002
            • 865

            #6
            "låt roten ligga i en balja i 1 vecka och sedan släpp i den i burken"
            den har väl legat i vattnet i minst 4 år redan ,eller?"han har bott i roten ca 4 år nu"
            // Uffe

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Jag har lite svårt att förstå de hela, de låter som om vattnet blivit brunt nyligen? Eller har ni lagt till en ny rot för de var väl 2 st?
              Annars så kan ni prova att koka rötterna tills dom inte släpper lika mycket färg.

              Kommentar

              • Robot
                • February 2004
                • 1174

                #8
                Har ni mycket järn i vattnet så färgas det brunt..

                Kommentar

                • Hasse H
                  • August 2004
                  • 2111

                  #9
                  Smaken är olika. Svartvatten (dvs gulbrunt, théfärgat vatten) tycker jag är snyggt och blir jätteglad när jag hittar rötter som släpper ifrån sig mycket humus o färgämnen.
                  mvh Hasse
                  Det man inte vet, har man ingen aning om.

                  Kommentar

                  • Qwerty
                    • December 2003
                    • 526

                    #10
                    kocka roten ca 3-5 gånger så kan det försvinna
                    363L 4st eldbukar , 3sebra ciklider och 2st jack dempsey , 540L malawi mbunas , 60 molly odling. ska köpa 720L till mina amerikanare snart

                    Kommentar

                    Arbetssätt...