Udda prylar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rabies
    • October 2004
    • 2

    Udda prylar!

    Att föremål som sänks ner i akvarievattnet påverkar vattnet förstår jag, men hur?

    Anta att jag tar en vanlig 33cl coca cola burk, sköljer ur med vatten och lite diskmedel och sköljer väldigt noga efter. Man antar då att den blir ren. Kan den då tillexemepl användas som inredning? och vad får aluminumet för påverkan?

    Glas - Anta att en glasflaska är rendiskad, kan den sänkas ned?

    Mynt?

    Som jag förstått det inreds akvarier mest med plastdetaljer, självklart lämpliga för akvarier, kanske finns en anledning dock att ovanstående prylar inte säljs i akvariehandeln?

    /Johan
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag skulle tro att det farligaste med cola-burken är ev diskmedelsrester. Och att det finns vassa kanter som fisken kan skada sej på.
    Glas inget problem. Själv använde jag en gammaldags brun ölflaska som dekoration en gång i tiden.
    Mynt - kopparmynt ger ifrån sej en del koppar vilket vissa djur som t ex räkor inte tål. Kopparmynt kan säkerligen användas som medicinering på samma sätt som koppartråd.
    Undvik helst metaller...
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Tottofagrin
      • July 2003
      • 330

      #3
      Aluminium bildar snabbt en väldigt hård oxid på ytan som står emot det mesta och inte kommer släppa ifrån sig något farligt. Safirer och rubiner är t.ex. uppbyggda av aluminiumoxid.

      Detta gäller ju bara insidan iofs då utsidan har färgtryck. Vad som händer med färgen vet jag inte men kan inte tänka mig att det händer så mycket eftersom den är godkänd att användas för dryckeskärl.

      /Kalle
      MVH Kalle
      "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        som erikthur säger är nog den främsta risken med colaburken att den har vassa kanter i öppningen och fiskarna _kommer_ att försöka ta sig in, vilketkan få otrevliga följder om de är för stora.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        • nilssonnet
          • January 2004
          • 603

          #5
          Problemet med aluminium är att oxiden löses upp i sur (visserligen en rejäl bit under pH 7) lösning och vips får man aluminiumjoner (=Illa) i karet. Burkarna är visserligen behandlade med något så att dom inte ska oxidera (Coca cola är jäkligt surt) men vill det sig illa så kan det gå åt helvete.
          Na klar!

          Kommentar

          • Tottofagrin
            • July 2003
            • 330

            #6
            Aluminiumoxid är helt korrosionsbeständigt mellan pH 2-10, vilket betyder i alla förekommande fall av akvarievatten.

            /Kalle
            MVH Kalle
            "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

            Kommentar

            • nilssonnet
              • January 2004
              • 603

              #7
              Snarare mellan pH 4-8.5 så det är värre för dom som har afrikanska fiskar än dom som har surt vatten (hade fel innan).

              http://www.corrosion-doctors.org/MatSelect/corralumin.htm
              Na klar!

              Kommentar

              • Tottofagrin
                • July 2003
                • 330

                #8
                Jag vet inte vem av oss som har fel här men det kanske är våra källor.. I min står det klart o tydligt att Al2O3 är helt korrosionsbeständigt mellan pH 2-10.. beror väl på var man drar gränsen för hur mycket av oxiden som löses upp. Men faktum kvarstår, aluminium är ofarligt i de allra flesta akvarievatten.. Om det är vi överens.. hehe

                /Kalle
                MVH Kalle
                "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                Kommentar

                • nilssonnet
                  • January 2004
                  • 603

                  #9
                  Har kollat runt lite mer efter siffror (var har du hittat dina siffror, i skriven form eller på nätet?) och har inte hittat några fler siffror än de som jag sa innan, men jag hittade en bild som visar hur korroderingen beror på pH, och det är i stort sett lugnt med surt vatten men det är sämre med basiskt vatten.

                  http://www.tpub.com/content/doe/h1015v1/css/h1015v1_121.htm

                  Sammanfattningsvis kan jag säga att jag inte hade vågat ha i något av aluminium i mitt kar för aluminium i jonform är jäkligt giftigt för fiskar.
                  Na klar!

                  Kommentar

                  • Tottofagrin
                    • July 2003
                    • 330

                    #10
                    Har kollat runt lite också och det verkar mer vara en definitionsfråga var man vill sätta sina gränser. Jag håller dock kvar vid min tes att aluminiumoxid inte är någon fara i akvariesammanhang, om det inte är i ofantliga mängder möjligtvis. Aluminiumoxid används i moderna tandlagningskeramer och många studier har visat att aluminium inte fälls ut från dessa. Dessuton finns det aluminium i nästan allt runtomkrng oss, vatten, växter, livsmedel osv. Man ska naturligtvis inte i onödan öka dessa halter.


                    /Kalle
                    MVH Kalle
                    "Skogseken har skaftat ollon, till skillnad från bergseken, precis som jag" - En av mina föreläsare på Alnarp

                    Kommentar

                    Arbetssätt...