en fråga om rötter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • steveo
    • November 2004
    • 97

    en fråga om rötter

    Hejsan gott folk. Rötter är som bekant fint i ett akvarie. Men tyvärr så blir ju vattnet gult. Man kan väl lägga roten i en hink med vatten under en tid och låta den sugas ur lite så att den inte utsöndrar så mycket och gör att så att akvarievattnet blir gult? Hur länge bör den i såadan fall ligga i denna hink/badkar(eller vad man nu placerar den). Finns det några genvägar, dvs något som gör processen snabbare? En amazonas rot hade jag tänkt mig.

    Alla tips/råd/erfarenheter är välkomna.
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Hehe, själv vill jag att vattnet ska bli ljusbrunt som i Amazonas :-)

    Du kan koka roten, så borde den inte färga av sig så mycket sen.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • rennicke
      • November 2003
      • 335

      #3
      Min mopanirot färgar fortfarande efter över ett halvår i akvariet. I den andra burken har jag mangrove, den färgar inte alls. Fast det kanske beror på vattenmängden?

      I vilket fall som helst kan du ha tur eller otur, en del slutar färga direkt och en del kan färga flera år Jag tycker personligen det är ganska snyggt med litet mörkare vatten.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=199905


      Lönen är den enda företeelse som kan gå från futurum till imperfekt utan att passera presens.

      Kommentar

      • sockerconny
        • October 2004
        • 2349

        #4
        Lägg roten i en balja med vatten, byt vattnet minst en gång om dagen.
        Efter några veckor så blir vattnet mindre och mindre färgat. Fortsätt så till önskad grad av färgning!!!

        Kommentar

        Arbetssätt...