Bottenmaterial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

    Bottenmaterial

    Finns det någon nackdel att hämta in sand från en sjö i närheten? Bör man koka det först?

    Tänkte fixa ett svenskt insjöbiotopakvarium, och jag vill ha så mycket som möjligt däri som är från svensk insjö. Inte minst för att få rätt färg och finkornighet... Jag tror också att humusämnena i sanden kan bidra till "rätt" färg på vattnet. Eller filtreras de bort?

    "This is a lighthouse. Your call."
  • jorgen41
    • December 2002
    • 2087

    #2
    Alltid bäst att koka men det bör räcka att tvätta i varmt vatten.
    http://www.aquascapes.webhop.net
    http://jorgensblog.blogspot.com/

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Blir fiskarna i sjön så väldigt sjuka av sanden som finns där dom lever ?
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      • oresare
        • December 2003
        • 273

        #4
        En nackdel är ju att man måste ha ägarens tillstånd för att få plocka det om man vill göra det lagligt men å andra sidan så är det väl inte tillåtet med insjöfiskar heller så det kanske inte räknas

        Men annars så är det väl oftast bara finare och trevligare än köpesand. Torka det ordentligt eller tvätta noggrant.

        /olivia

        Kommentar

        • Glajdarn
          • November 2004
          • 270

          #5
          Karon:
          Nä, det blir de förvisso inte. Fast å andra sidan är inte förhållandena de samma i akvariet som i sjön heller heller...

          orensare:
          Det kan vara - men om ägaren är kommunen tror jag inte att det lär bli något större kiv om det. Jag skall ju inte öppna ett grustag... =)
          Och vad förbudet mot användandet av insjöfisk som akvariefisk anbelangar, så tror jag inte heller där att någon kommer att blåsa i visselpipan och bonka på mig med batongen. Naturligtvis kommer jag inte att introducera nya arter i några vatten vid frisläppande - ej heller omlokalisera några fiskar.
          Men om en eller annan abborre blir för stor, kan jag inte garantera att de inte hamnar i stekpannan... =)
          "This is a lighthouse. Your call."

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag har för mig att jag sett en äldre tråd som handlar om just legitimitreten i att ha svenska fiskar i akvarium. Jag kan inte hitta den nu så jag skriver ur minnet.

            Enligt tråden så var det lagligt att fånga och hålla svenska fiskar i akvarium, men inte lagligt att sälja levande svensk fisk för akvariebruk. Jag tror det var något om tillfälligt också i lagtexten för att det skall vara lagligt att hålla men jag är inte säker.

            Jag har haft aborre, gädda, mört, ål, ruda och storspigg i akvarium. Den senare lekte i mitt kar och var otroligt fin i lekdräkt.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Tropfrog: riktigt om lagligheten. Jag vet inte om det är direkt olagligt, men jag vet att det inte är populärt hos naturvårdsverket att, när man tröttnar på dem, släppa ut fisken i ett annat vattendrag än man tog dem ifrån. Att folk flyttar fisk mellan vattendrag sprider sjukdomar som gyrodactylus och kräftpest till nya vatten.

              Glajdarn: är du väldigt rädd för smådjur från sjön, ta *torr* sand och tvätta den sen. Annars skulle jag rekommendera att ta sand från under vattenytan och tvätta den i kallt vatten, just för att behålla bakterier och en del smådjur, de gör mycket mer nytta än skada.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Glajdarn
                • November 2004
                • 270

                #8
                Tropfrog:
                Det där om tillfälligheten i lagtexten rör sig troligtvis om sumpar och sådant. Dessutom vore det ju inte så lätt för restaurangerna att ha hummern i akvarie så att gästerna kan välja vilken de vill ha. =)
                Gädda är jag också sugen på, men inser att det nog inte funkar så bra ihop med andra fiskar... Hörde om en som hade haft en liten gädda med större fiskar, men de blev stressade och nafsade i fenorna. Synd...

                Azur:
                Jag hade mina funderingar om det också, men tänkte att miljön kommer att skilja en del från sjön, så vissa bakterier och smådjur kanske skulle få lite väl god miljö. Och även om de i "lagom" mängd gör nytta, så kanske de i för stora mängder kan bli skadliga... Eller?
                Men du har ju förvisso en poäng - om man kan få bakterier och smådjur i någon form av balans, kanske man inte behöver tillföra så mycket näring till vattnet. Om nedbrytningen av humus mm sker på ett bra sätt alltså...
                "This is a lighthouse. Your call."

                Kommentar

                Arbetssätt...