Tufa i akvarier?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gardener
    • October 2004
    • 136

    Tufa i akvarier?

    I trädgårdar kan man ha ngt som kallas Tufa... gjutna/modellerade kar etc av en blandning av cement, sand och torv. Den blir genomsläpplig och mycket lämplig för alpina växter (som gillar magert och kalkhaltigt.

    Man skulle kunna göra förbaskat snygga/bra akvariestenar av det materialet, det blir väldigt stenaktigt och är lätt att göra. MEN jag misstänker att det skull göra vattnet väldigt hårt och då blir väl pht högt också...
    Är det så det funkar? Någon som har ngn idé om vad som skulle hända? Fäller cementen ut kalk i alla lägen? Kan torven neutralisera? Vad tror ni? Om inte är det ett ypperligt material att göra byggelement av till bottenformer s a s...

    Hoppas ngn vet något om detta
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

    #2
    Jag tror inte torven kan neutralisera cementen utan befarar som du egentligen tror att det blir nog ett ganska högt pH som resultat ev det hela.
    Killies is a lifetime passion

    Kommentar

    • Gardener
      • October 2004
      • 136

      #3
      okej
      synd

      Kommentar

      • Baggen
        • July 2004
        • 340

        #4
        skaffa malawis då får du vräka på med kalk
        för att dom skall vantrivas, om ens det funkar?

        /Baggen

        Kommentar

        • Mr B
          • September 2004
          • 1310

          #5
          Vågar inte svära på det, men borde inte kalken "lakas ur" efter en (längre) period? det är ju en kemisk vandrings process / reaktion, det borde ju betyda att den förbrukas, till sist?

          Ingen aning igentligen, bara funderar högt, själv har jag funderingar på att cementera lite i karet...
          B!

          Kommentar

          • Labeth
            • September 2004
            • 533

            #6
            Jag vet att när du gör egen hemma gjord levande sten till ett saltvattenkar så använder du cement och snäckkross och då måste du låta "stenen" ligga i vatten tills dess att pH har nått 7 i det vattnet... detta kan ta flera månader...
            Jag tror du kan göra detta du är ute efter om du ser till att låta den ligga i vatten som du byter med jämna mellanrum i någon månad tills dess att stenen har härdat ordentligt(pH stabilt på 7) ... Men när du väl är klar får du under inga omständigheter köra med ett CO2 tillskott i karet... Det kan även vara lämpligt att köra fiskar som gillar lite högre KH typ malawi...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

            Kommentar

            Arbetssätt...