at t få rötter att sjunka 1*för alla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janne dansk
    • June 2004
    • 1740

    at t få rötter att sjunka 1*för alla

    att få rötter att sjunka är i bland ett problem men vad är bäst att slå hett vatten, eller kallt och vänta
    Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vänta är det som gäller. Tror inte att det gör någon skillnad vad man har för temperatur på vattnet.
    MVH
    magnus
    min zoon

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Kokning biter
      Fredrik

      Kommentar

      • nilssonnet
        • January 2004
        • 603

        #4
        Hällde på varmt vatten på min rot (flöt på vattenytan) när jag skulle höja tempen på vattnet, det blev en märkbar skillnad. Förövrigt flöt roten bara ett par dagar innan den gick ner till botten helt och hållet... :o)
        Na klar!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Största chansen att roten sjunker med det samma får man om man köper en så tung rot som möjligt, i förhållande till storlek. Dvs se till att roten inte legat och torkat länge i butiken.
          Jag har haft "tur" med mina rötter
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • MagicFingers
            • November 2003
            • 3136

            #6
            om inte butiken tar kilopris för roten då....
            Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

            Nunc Est Bibendum

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det är ju bara att välja....
              Betala dyrt för roten - den sjunker direkt
              "Snåla" på roten - vänta dagar, veckor eller månader på att roten ska sjunka.

              Vissa säljer rötter med "storlekspris", mycket bättre för konkurenten, lite bökigare för butiken som måste "bedömma" storleken i stället för att bara lägga den på vågen.

              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • HQI
                • November 2004
                • 207

                #8
                Vissa akvariehandlare säger att roten bör ligga i blöt 1-2veckor,innan den läggs i akvariet. Det har med flera saker att göra,t.ex. föroreningar och varit torrlagd länge. I ditt fall hade jag väntat till den skönk och låtit den ligga ett par dagar med vattenbyte i rumstemperatur. Inte kallt eller varmt. Lycka Till!
                HQI

                Kommentar

                Arbetssätt...