Blästersand och lavasten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hultanhasek
    • November 2004
    • 94

    Blästersand och lavasten?

    Tänkte göra om lite i mitt malawikar och jag har tänkt köpa blästersand på biltema...
    49:- för 25 kilo är ju riktigt billigt och det verkar vara många som är nöjda med det.
    vad jag har förstått så är det bara att hälla i utan att ens behöva tvätta den. Stämmer det? Det vore en dröm!
    Någon som haft problem med bläsersand? tänkte använda den större storleken. Dammar det mycket då fiskarna gräver i den? Är det svårt att suga uppp skit från botten.... eftersom det är så små korn så borde det väl vara svårt att bara få upp skiten?

    Kan man ha växter i blästersand? (vallisneria)

    Tänkte köpa några fina lavastenar också. Vad brukar de kosta per kilo? Hur stor är en sten på ett kilo? Någon som har en bild så man får en uppfattning av hur mycket sten man får per kilo?

    MVH / Patrik
    Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn.
  • heljis

    • June 2003
    • 1150

    #2
    Hm, många frågor

    Jag har blästersand från biltema, den större varianten. Jag har inga problem alls med den. Jag tvättade den lite granna innan jag hällde i den, dvs jag sköljde den i en hink ett par gånger. Skräpade inte ner något i akvariet sedan!
    Jag suger inte skit från botten ofta, men det går bra de gångerna jag gör det. Fiskarna gräver som tusan (mbunas) men jag har inte fått in sand i filtret pga av det. Däremot har det sugits in sand i filtret pga att jag inte tätat mitt filterutrymme ordentligt.

    Jag tror det går utmärkt med vallisneria i blästersand. Jag har en anubias.

    Kolla på http://hem.passagen.se/heljis1/akvarium/index1.html , där har jag ett par bilder på mitt kar. Ingen bra tyvärr =/ men du kan ju se hur mycket 29kg lavasten är Det är en väldigt lätt sten, så du får förhållandevis mycket sten per kg.
    Jag köpte min 25kg säck för drygt 300 bananer.

    Lycka till! Nu sticker jag till Thailand
    Martin Heljedal

    They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

    Kommentar

    Arbetssätt...