frigolitbakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MrFisk
    • June 2004
    • 250

    frigolitbakgrund

    Hej alla bakgrundsbyggare,

    Igår lackade jag bakgrunden med andra och sista lager lack. Jag använde Nordsjö epolan v.
    Jag hade sen innan delat upp bakgruden i tre delar. Nu när alla är lackade så ser jag att två av dom tre ser blanka ut precis som de ska göra när man lackat dom. Den tredje är dock matt och man skulle inte ens kunna gissa att den var lackad.
    Kan nämna att den delen som är matt är den som lackades sist. Kan det vara så att det var för lite vatten vid första strykningen och husfixen sög åt sej alla lack. Vad göra nu? Är det risk för vitnad om jag lackar ett tredje lager eller ska jag låta den vara som den är? Någon som råkat ut för nåt liknande?
    Experience is the thing that you get just after you needed it.
    Zoonen
  • kapatekk
    • July 2003
    • 133

    #2
    Dom som lackar sina bakgrunder brukar nöja sig med ett lager. För att undvika att lacken ska "vitna".
    Patrik Ek, Kiruna
    Min Zoon http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=94715

    Kommentar

    • MrFisk
      • June 2004
      • 250

      #3
      Jag lackade två lager när jag gjorde min förra bakgrund och det funkade fint.
      Någon som lackat tre lager?
      Experience is the thing that you get just after you needed it.
      Zoonen

      Kommentar

      • sammy
        • March 2004
        • 282

        #4
        Har även jag lackat två lager... Har iofs bara haft bakgrunden i vatten i drygt en vecka... men inget vitt än, "ta i trä" Att det vitnar kan även bero på dålig/oproportionerlig blandning av lacken enligt epotex hemsida så det samma gäller säkert för epolan V som även är den lack jag använt. mitt tips är att du väntar lite (vet iofs. inte hur länge sen du lackat) men det kanske jämnar ut sig. Och om du lackar ett tunt lager till så är det säkert lugnt.
        240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
        270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
        54 l. Fiskhotell

        Kommentar

        Arbetssätt...