Hjälp, alkottar?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Svanis
    • August 2002
    • 72

Hjälp, alkottar?

Jag har läst här på forumet att man kan ha alkottar i akvariet för att sänka pH och det tänkte jag prova. Jag undrar bara om man ska preparera dem på nägot sätt innan, som man gör med löv, koka, torka eller dyl? Eller är det bara att plocka dem, skölja av dem och stoppa ned i alvariet?

Förresten, VAR kan man plocka dem? Tips på ställen där alar brukar växa?

Tack på förhand!
  • Tommy K
    • August 2002
    • 134

"How to recognise a tree from quite a long distance" (M. Python)
    De skräpar med frön om du plockar dem nu. Alar växer vid vatten.
    Kottarna rekommenderas.
    Se bild: http://www.cloudberryfurniture.se/jpeg/aldertree.jpg

MVH Tommy K

Kommentar

• Svanis
      • August 2002
      • 72

Så man kan inte plocka dem alls nu på hösten? Jag behöver dem nu ju! ...

Kommentar

• Sonja
        • October 2003
        • 7357

Plocka du, men lägg dom i en bit nylonstrumpa som du knyter ihop innan du lägger ner dom i karet. Jag hällde i lösa kottar förra året och det blev rätt "rörigt" liksom. Fick dessutom en massa små alskott som flöt runt på vattenytan. I år satte jag som sagt ner dom i en nylonstrumpa och det blev mycket bättre. Jag lät den hänga i närheten av en av pumparna. Vattnet blir mörkt théfärgat och du får nog byta ut kottarna efter ett tag. Alar växer vid strand- och åkanter.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Daniel Blom
          • June 2003
          • 1670

Jag brukar plocka årets alkottar när isen på Långsjön lagt sig och det är enkelt att fylla en kasse. Exakt när näringen försvinner ur kottarna och de blir lämpliga för akvariebruk vet jag inte.
          Jag brukar inte ens skölja kottarna innan jag slänger i dem. De sjunker rätt snabbt. Någonstans har jag läst rekommendationen en kotte per liter, men så många brukar jag inte ha. Det går också att koka kottarna och ta tillvara spadet.
          Och så är det dags att samla ihop en säck eklöv för surburkarna. Tyvärr är jag förbjuden att torka dem i torktumlaren...
          mvh Daniel
          Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
          och framgången är given.
          Samuel Clemens
          Mina bilder

Kommentar

• Sonja
            • October 2003
            • 7357

Torktumlaren ;-) Skulle väl bara bli smulor kvar. Jag spred ut två stora papperkassar med ek- ocj boklöv över köksgolvet. Dom torkade på några dagar bara. Nu ligger dom luftigt i papperskassarna igen.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

Arbetssätt...