Calsium i engelsk sjösten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plizken
    • April 2004
    • 1293

    Calsium i engelsk sjösten.

    Man har många gånger hört att sjöstenen är kalkhaltig och att den inte är att rekomendera i akvarier där man vill ha surare vatten.

    För ett par månader sedan nämde Defdac att han var övertygad om att så inte var fallet så idag gjorde jag och Schizo ett syratest på två vanliga bottensubstrat.

    Testet var lite brutalare än vanliga syratest då man brukar droppa ett par droppar syra på föremålet som ska testas, vi hällde ca 10cl 30% saltsyra i en glaskolv och släppte i substraten. (Rite riskabelt men ack så roligt)

    Resultaten blev.

    Engelsk sjösten: Endast en av ca hundra stenar hade tendenser till att bubbla och det relativt svagt.

    vit marmorkross: Här började det koka ordentligt vilket inte var oväntat alls. Vi gjorde detta andra test mera som en referens för att se hur kalkhaltigt grus beter sig.

    Summan av det hela är alltså att den typen av engelsk sjösten jag har inte innehåller nämnvärda mängder calsium och ska inte påverka några som hellst vattenvärden..
    Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!
  • Labeth
    • September 2004
    • 533

    #2
    va inga bilder

    bra jobbat...
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=275908

    Kommentar

    • plizken
      • April 2004
      • 1293

      #3
      Hehe.. bilder.. jag höll avståndet ganska bra.. Syra som reagerar med kalk luktar inte hallon..=)
      Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Förr innehöll alltid engelskt grus kalk och det kom antagligen bara från ett ställe. På senare år så säljs flera sorters grus under namnet engelskt grus - en del innehåller mycket kalk, annat lite kalk och en del inget kalk alls.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • plizken
          • April 2004
          • 1293

          #5
          Det är nog troligt att det är som du säger och jag har en liter saltsyra att ta reda på det med.=)

          Men jag tror nog man kan lungt säga att det är en grov generalisering att säga att sjöstenen är kalkhaltig.
          Don't be afraid to try something new. Remember, amateurs built the Ark...Professionals built the Titanic!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Jag tror grejen är att engelsk sjösten inte längre är engelsk sjösten. Den brukade förr bestå av en blandning av slipad fossil-rik kalksten och slipad svart lerskiffer, med små inslag av flinta och sandsten. Den säljs inte längre - tyvärr, för den var görsnygg. Jag har dock sett nåt som mycket liknar den "gamla" engelska sjöstenen säljas som "prydnadssten".
            Den engelska sjöstenen idag vete sjutton vad den består av; jag har slötittat lite på den men min grundkurs i geologi räcker inte för att avgöra vad det är. Om det finns nån geolog i huset tar jag gärna ett utlåtande.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            Arbetssätt...