Frigolit/nät till aluminium akvarie?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LojsanLemur
    • October 2004
    • 5

Frigolit/nät till aluminium akvarie?

Jga har just köpt ett 133l akvarium. I det ska ajg ah grus och ganska mycket stenar, jag tänker bygga några grottor till cikliderna jag ska ha. I affären sa de att de inte behövs frigolit under förutom om jag ska ha i tunga stenar, kan någon deffinera en tung sten?
    Jag vill inte ha frigolit för det är så fult men jag vill även kunna sova om natten.
    Stenarna jag vill använda är div skiffer och några mellanstora bumlingar.
    Några råd?
  • Morpheus
    • February 2003
    • 673

Det finns frigolit att köpa i bygghandel så som t.ex. Bauhaus etc. Där finns 1 cm tunna skivor med frigolit som du helst ska ha under själva karet innan du fyller sand och vatten i.
    Sedan ska du helst ha frigolitbitar under de stora stenarna som du kallar bumlingar och även under skiffern om den ska stå på högkant. Du behöver bara en bit som du sätter under de stenar som är stora, sedan täcker du med sand och då syns de ju inte.
    Mvh Anders

Kommentar

• lindap
      • June 2004
      • 15

Mitt tips är att köpa 1 cm frigolit, precis som du säger Morpheus, som du sen skär till så att den täcker hela botten. Ta sen bort ca en centimeter runt om hela, gör att gruset/sanden kan läggas sig i denna springa och på så vis gömma hela frigoliten. Har själv gjort på detta vis, och givetvis cilikonat fast frigoliten i botten. Blev hur bra som helst.

Skulle en sten ramla så hjälper det inte specielt mkt om man enbart har frigolit precis där som de nedersta stenarna står.

Men allt är ju en smaksak! Lycka till i alla fall!!

Kommentar

• LojsanLemur
        • October 2004
        • 5

Hum tja jag tar nog och gör som ni säger, tack för hjälpen.
        Imorgon bär det av till bygg butiken för att köpa frigolit.
        Tack

Kommentar

• sammy
          • March 2004
          • 282

Du kan ju även skära till tunt liggunderlag, det finns som metervara hos välsorterade akvariehandlare (snyggare än frigolit)!
          240 l. Asien - Indiska Ciklider, Tomat Ciklider, Humlafiskar, kinesiska stenalgätare och en Kulfisk
          270 l. Sällskap - Scalare, fjärilsciklider, Kilfläcksrasboror, Sorgmanteltetra, Siamensis, Ancistrus och två tigersniglar
          54 l. Fiskhotell

Kommentar

• jackson
            • September 2003
            • 1242

Du kan även silikona hop stenarna som skall bilda hög. Då blir det ännu säkrare.
            Växtakvarium (typ djungel) 540l i Gävle och mer "städat" 450 l i Lumsheden.
            Jag försöker undvika att mata troll. För övrigt anser jag att Kjell skall sluta med godtyckligt modererande av inlägg.

Kommentar

Arbetssätt...