Vid tillverkning av fogskum används Isocyanater som är väldigt giftigt. Kolla om det finns fogskum utan Isocyanater.
Detta känner jag inte till, men jag kommer ihåg att jag en gång gjorde en inredning med fogskum och det var enorma problem med alger i det akvariet, nitrathalten blev jättehög.
kan man undra vad BTN är gjorda av?
Av polyuretan som du kan läsa på deras hemsida http://www.backtonature.se/sweden/kvalite.html
Det säger dock inte så mycket eftersom det existerar tusentals med blandningar av polyuretan varav en del är giftiga, andra olämpliga, andra ömtåliga etc. etc.
Akvaristiska hälsningar
Kjell Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.
Enligt min man, som jobbar på SIKA, finns inte fogskum utan isocyanater, och han ställde sig väldigt tveksam till att lack skulle förhindra att giftiga ämnen släpps ut. (en han kan ju ha fel)
/Susanne
En liten varning. Fogskum fäster inte på glas. Jag har en god vän som "sprayade" ner hela bakrutan. Lät torka ett bra tag. Satt som berget. Tills det kom vatten i karet. Efter något dygn lossnade hela skumkakan med buller och bång, täckglasen o rampen for av och vattnet stod som en kaskad ur karet, sopade med sig växter, sand och fiskar. Säkert en upplevelse för honom, hehe...
Det går att limma fast torkat fogskum på glas med hjälp av silicon. Men det blir ju givetvis lite krångligare då man måste lossa skumkakan från glaset för att sedan kunna siliconera dit den igen.
Kommentar